Volkswagen onthult in Genève een performance-versie van zijn grote SUV Touareg. Tot op heden was de krachtigste versie van de terreinwagen de V8 TDI met 422 pk (die ondertussen uit het aanbod is verdwenen), maar de Touareg R doet er nog een flinke schep bovenop, met zijn 462 pk en 700 Nm.
Dat vermogen is het resultaat van de samenwerking tussen een 3.0-V6-turbo van 340 pk en een elektromotor van 136 pk, die elkaar vinden in de standaard achttrapsautomaat. Voor wie de VW-groep een beetje kent, zullen die cijfers een belletje doen rinkelen: dit is de aandrijflijn van de technisch nauwverwante Porsche Cayenne E-Hybrid, Audi Q7 e-tron en Bentley Bentayga Hybrid. Prestatiecijfers geeft VW niet op, maar de hybride Cayenne sprint naar 100 km/u in 5,0 seconden en stoot volgens de WLTP-norm 89 tot 108 g CO2/km uit. We verwachten vergelijkbare resultaten voor de VW.
Trekpaard
De sportieve en ‘ecologische’ aard van de Touareg R doen trouwens niets af aan zijn eigenschappen als echt werkpaard. Zo mag hij nog steeds liefst 3,5 ton slepen en behoudt hij de offroad-modus van zijn meer ‘nederige’ versies met verbrandingsmotor. De Touareg R is uiterlijk onmiddellijk herkenbaar aan de opvallende koetswerkkit met forse velgen (20 tot 22 duim), het zwarte radiatorrooster, de hertekende bumpers en het opvallende R-logo onder de VW-cirkel op de kofferklep. Hoeveel de nieuwe Touareg R moet kosten, is nog niet gekend, maar ga er maar van uit dat hij met de grens van de 100.000 euro zal flirten.