Al twee jaar wordt bij Volkswagen achter de schermen gewerkt aan de volgende Transporter, de T6. Niet dat het huidige model slecht verkoopt, integendeel zelfs. De fabriek in Hannover, waar de meeste T5’s gebouwd worden, zit aan zijn limiet en voerde een extra nachtploeg in. 2014 wordt een absoluut recordjaar voor het Volkswagen-busje, dat zijn carrière startte in 1950.
Op het bedrijfsvoertuigensalon van Hannover (de IAA) presenteerde Volkswagen deze Tristar, een studiemodel dat al heel wat kenmerken van de T6 in zich draagt, bijvoorbeeld het front met led-koplampen. Het is een opvallende pick-up die dankzij permanente vierwielaandrijving ook offroad zijn mannetje staat. Achteraan heeft hij een mechanische differentieelblokkering en hij biedt ook 30 mm meer bodemvrijheid dan een standaard-Transporter. Onder de motorkap ligt een 2.0 TDI met 204 pk, gekoppeld aan een automatische zeventrapsversnellingsbak (DSG).
Leuke vergadering
De Tristar is niet alleen een handige auto om grote voorwerpen te vervoeren in de laadbak. Draai- en verschuifbare zetels zorgen ervoor dat je kunt vergaderen. Een scherm met een diameter van 20 duim is ideaal voor videoconferenties. Om de meeting wat aangenamer te maken, dachten de ontwerpers ten slotte aan een espressomachine.