20210318082923powerdayvw.jpg

Volkswagen organiseerde onlangs het evenement “Power Day”, dat niet alleen in naam sterk doet denken aan de Battery Day die Tesla vorig jaar inrichtte. Thomas Schmall, de technologiedirecteur van de VW-groep, kondigde aan dat de kostprijs van batterijen bij VW zal halveren terwijl tegelijk het rijbereik en de prestaties zullen toenemen.

20210318082922thomasschmall.jpg

Vanaf 2023 zal VW een groot deel van zijn batterijen zelf produceren in plaats van ze extern aan te kopen. De bedoeling is dat 80 procent van de elektrische modellen één type batterijcel zal gebruiken voor zijn accu’s, wat tot grote schaalvoordelen leidt. Tegelijk wil VW ook sterk inzetten op recyclage van oude batterijen, waardoor de grondstofkosten voor nieuwe cellen dalen.

20210318082922batterierecyclagethomasschmall.jpg

Uiteindelijk wil VW uitkomen op een kostprijs van minder dan 100 euro per kWh, waardoor elektrische voertuigen ongeveer even duur zouden worden als modellen met een verbrandingsmotor. Om zijn batterijcellen te produceren, wil Volkswagen liefst 6 verschillende batterijfabrieken bouwen in Europa met een gezamenlijke productiecapaciteit van 240 GWh.

Afscheid van Ionity?

20210318082923vwionity.jpg

Verder lijkt Volkswagen niet zo tevreden van de samenwerking met Ionity, het bedrijf dat supersnelle laadstations voor EV’s bouwt maar dat wel zeer hoge tarieven hanteert. De Duitsers willen hun eigen snellaadnetwerk gaan bouwen en streven ernaar tegen 2025 al 18.000 openbare laadpunten installeren. In de Verenigde Staten en China heeft de constructeur trouwens gelijkaardige plannen.

?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: