De compacte elektrische SUV EX30 wordt een belangrijke voor Volvo. Zoals zijn cijfer aangeeft, wordt het het instapmodel van het gamma van de constructeur, een rol die de C30 enkele jaren geleden op zich nam. Hij komt dus onder de huidige 4,4 m lange XC40 te staan. Qua look heeft Volvo nog niet alles onthuld van de EX30, maar het is duidelijk dat zijn design rechtstreeks afgeleid zal zijn van dat van zijn grote broer EX90. Aan boord zien we echter wel al dat de kleine SUV enkel een centraal display krijgt van 12,3 inch. Traditionele tellers, al dan niet digitaal, zijn er dus niet te vinden.

Slim gebouwd

Dankzij de aanwezigheid van een soundbar over de hele breedte van het dashboard onder de voorruit, heeft de EX30 ook geen andere luidsprekers meer. Daarmee wordt er plaats vrijgemaakt voor talrijke en handige opbergvakken doorheen de cabine. Wat de gebruike materialen betreft, staat Volvo er natuurlijk op dat ze duurzaam zijn, en dit zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. Het aluminium, het staal en het plastic dat wordt gebruikt voor de carrosserie komt namelijk van gerecycleerde materialen. En wie Volvo zegt, zegt ook veiligheid, een regel waar de EX30 geen uitzondering op vormt. De kleine elektrische SUV heeft onder meer een nieuwe sensor achter het stuur die oog- en gezichtsbewegingen kan volgen. Zo kan de auto zien of zijn bestuurder afgeleid, slaperig of niet aan het opletten is.

Meer dan 400 km rijbereik?

Ondanks zijn Zweedse afkomst, wordt deze Volvo EX30 in China gebouwd en rust hij op het SEA-platform van de Geely-groep. Een platform dat ook al te vinden is onder de Zeekr X en de Smart #1. Momenteel kennen we echter enkel de technische details van die laatste. In zijn goedkoopste versie heeft de Smart #1 een batterij van 66 kWh, een motor op de achteras van 272 pk en een maximaal rijbereik van 420 km. We vermoeden dat die cijfers dichtbij die van de Volvo EX30 zullen liggen, net als zijn prijzen...

Afspraak op 7 juni

De Smart #1 is voorlopig nog het enige SEA-model dat reeds op de markt is, met een vanafprijs van 40.495 euro. Dat is inderdaad zo'n 10.000 euro goedkoper dan een elektrische Volvo XC40. We vermoeden dus dat Volvo een vergelijkbaar tarief zal vragen voor zijn EX30. Maar om hem toegankelijker te maken voor een jonger publiek, is het Zweedse merk van plan een abonnementsformule op poten te zetten waarin alles zit inbegrepen, met "de flexibiliteit, de verzekering en de pechhulp van Care by Volvo". Interesse? Dan moet je nog even wachten, tot 7 juni, wanneer het model officieel wordt gepresenteerd om meer te weten te komen. Maar geen zorgen, wij zullen er zijn!