Volvo heeft het tweede model onthuld uit zijn 40-reeks. Het is een puur elektrische SUV met de naam C40 Recharge en een uiterlijk dat duidelijk geïnspireerd is op de XC40. Het grote verschil zit hem in de daklijn, die zoals bij een coupé schuin afloopt aan de achterkant.
Polestar-genen
De C40 Recharge is de eerste Volvo die als een puur elektrisch model is ontwikkeld, naar het voorbeeld van zijn grote broer Polestar 2. Technisch gezien gebruikt de hightech cross-over twee elektromotoren van elk 150 kW, een op de vooras en de andere achteraan. Dat maakt van hem dus een vierwielaandrijver. Het geheel kan putten uit een accupakket van 78 kWh dat tot 80 procent kan worden opgeladen in 40 minuten – op voorwaarde dat een snellaadpaal van 150 kW voorhanden is.
Het totaalvermogen piekt op liefst 408 pk met een comfortabel koppel van 660 Nm. Qua rijbereik spreekt Volvo van iets meer dan 400 kilometer (420 kilometer volgens de WLTP-norm) en het zegt dat dit met softwareupdates op gezette tijden nog kan worden vergroot. Qua prestaties wordt de 0 naar 100 km/u verteerd in 4,9 seconden terwijl de topsnelheid op 180 km/u begrensd is. Het model heeft twee koffers: een achteraan van tot 489 liter en een vooraan van 31 liter.
De C40 Recharge heeft verder een infotainmentsysteem dat samen met Google is ontwikkeld en dat we al kennen uit andere recente modellen van het merk. Toekomstige eigenaars zullen op die manier kunnen rekenen op een lijst van beproefde diensten zoals Google Maps, Waze en YouTube Music. Dankzij automatische updates kunnen de auto en zijn uitrusting bovendien bij de tijd blijven.
Online verkoop en einde van de fossiele tijd
Tegelijk met de onthulling van de C40 Recharge deed Volvo nog twee andere belangrijke mededelingen: de komst van onlineverkoop (die van start gaat met dit model), die naar het hele productgamma zal worden veralgemeend, en de verdwijning van alle verbrandingsmotoren uit het aanbod tegen 2030. De constructeur heeft zich ook tot doel gesteld om tegen 2025 minstens de helft van zijn verkoopcijfers uit elektrische voertuigen te halen. Een gewaagde zet…
De nieuwe cross-over wordt in Gent gebouwd naast de XC40 en wordt geleverd met diverse diensten zoals bijstand onderweg, verzekeringspakketten, oplaaddiensten voor thuis en diverse onderhoudsformules. De productie van het model begint deze herfst.
?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: