Håkan Samuelsson, President en CEO van Volvo Car Group, windt er geen doekjes om: “Vanaf de lancering van de XC90 waren onze intenties zeer duidelijk. We zijn momenteel actief in een een competitie die zich afspeelt in het segment van de premium berlines. De elf miljard dollar die de laatste vijf jaar zijn geïnvesteerd, heeft ons niet alleen toegelaten om opnieuw na te denken over waar Volvo Cars voor staat. We werken ook aan het realiseren van de belofte om er een nieuw merk van te maken.”
Autonoom rijden?
Volvo stort zich op het autonoom rijden en komt met deze S90 weer een stapje dichter in buurt. Het systeem op deze Zweed is in staat om de wagen op zijn rijvak te laten rijden, ook op de autostrade tot 130 km/u, zonder dat hij daarvoor een ander voertuig nodig heeft om te kunnen volgen. De technologie werd Pilot Assist gedoopt en het kan zachtjes het traject van de wagen bijsturen en de wegmarkeringen lezen.
Nog steeds bij de rijhulptoepassingen zien we een systeem dat in staat is om grote dieren te detecteren zoals paarden en herten en er tijdig op te reageren. Volvo blijft uiteraard een merk met Zweedse roots…
Hybride
Volvo geeft nog geen uitleg over de verschillende motorisaties, maar we verwachten dat die erg gelijklopend zullen zijn met degenen die we bij de XC90 zien. Verwacht je dus louter aan viercilinders, zowel bij de benzine als de diesels. Wat al wel bevestigd is, is de komst van een T8-versie aan de kop van het gamma. Die zal uitgerust zijn met een hybride aandrijving. Net zoals bij de XC90 zal die door zijn benzinemotor en elektrische motor 400 pk sterk zijn.