De overgang van verbrandingsmotoren naar elektrisch rijden binnen iets meer dan 12 jaar zal volgens Volkswagen-CFO Arno Antlitz een grote uitdaging zijn voor de auto-industrie, maar wel een haalbaar objectief. Maar het moeilijkste wordt genoeg batterijen maken voor de auto’s die nodig zijn voor die overschakeling, zei Antlitz in een interview bij persagentschap Reuters.
Al in 2024 tekorten?
Autobouwers zijn al enkele jaren bezig met investeringen in batterijfabrieken om genoeg batterijcapaciteit te kunnen produceren. De EU wil bovendien niet langer afhankelijk zijn van Azië voor batterijen. Met de verplichte overgang naar elektrische auto’s in de EU vanaf 2035 zullen die inspanningen nog versterkt moeten worden. Maar de hele toeleveringsketen van materialen moet kunnen volgen. Als er de voorraad lithium, nikkel, mangaan of kobalt niet volgt, zouden er wel eens minder elektrische auto’s geleverd kunnen worden dan voorzien.
Vorige maand drukt Stellantis-CEO Carlos Tavares zijn vrees voor een batterijtekort al uit, dat er volgens hem in 2024-2025 zal zijn. De grote batterijfabrieken zijn dan nog in aanbouw, terwijl de vraag naar elektrische auto’s tegen dan al groot zal zijn. De volgende grote uitdaging na de chiptekorten?
Overschakeling sneller dan 2035
Voor sommige segmenten zijn elektrische auto’s dan al verplicht. In België bijvoorbeeld moeten bedrijfswagens in 2026 volledig elektrisch zijn om nog aftrekbaar te zijn. Ook de Nederlandse overheid heeft net beslist dat leaserijders in 2025 verplicht elektrisch moeten rijden. De overgang naar 100% elektrisch komt er voor veel mensen dus sneller dan 2035.