Presentatie

Esthetisch gezien kan je de zesde generatie maar moeilijk revolutionair noemen, verre van zelfs. Ondanks de wat scherpere lijnen en de hoekigere lichten kan je de nieuwe zelfs makkelijk voor het oude model houden. Maar hij straalt nog steeds kwaliteit en robuustheid uit. Terwijl de concurrentie zoals bvb de Megane, graag de snaar van de originaliteit bespeelt zoekt VW het eerder bij de continuïteit van een klassiek model. Op niveau van de afmetingen zien we niet al te veel veranderingen. In de lengte krimpt de Golf IV 5 mm maar in de breedte groeit hij 27 mm waardoor hij nu wat meer geblokt voor de dag komt. Tegenover het vorige model blijven hoogte en wielbasis onveranderd.

Motorisatie

Het motorenpalet was bij de vorige versie al behoorlijk uitgebreid en nu daar voegt VW daar nog een nieuwe 1.6 TDI aan toe. Alle diesels zijn allemaal met common-rail uitgerust wat de werkingsstilte sterk verbetert en de motor wat romiger maakt. Onder de kap van onze testwagen ligt de 2.0 TDI van 140 pk en van bij de eerste omwenteling is het verschil met de versie met pomp-injectoren duidelijk merkbaar ! Ons model is bovendien met een DSG met zes verhoudingen uitgerust en het mag gezegd worden dat dit een erg geslaagd huwelijk is…
Buiten de verbazende werkingsstilte is het vooral de rondheid van de motor die overtuigt. Geen plots klimmend koppel meer bij 2000 toeren, maar een mooi vlakke koppelcurve die een zachte en gelijkmatige rijstijl garandeert. Toch is de motor nog steeds erg krachtig en met de bliksemsnel reagerende DSG-bak komt dit nog meer tot uiting. De bak schakelt zacht, is reactief en is het perfecte verlengde voor deze motor. Het ideale koppel…

Wegligging

Ten opzichte van het vorige model ging de weggedrag er weer lichtjes op vooruit. De wegligging blijft zoals steeds erg efficiënt en ook de demping werd goed bestudeerd. Of het wegoppervlak nu mooi glad of vol gaten en hobbels zit, steeds weet de ophanging ze mooi glad te strijken. De stuurinrichting werd perfect ontdubbeld en behoudt de nodige stevigheid en precisie. Uitstekend werk. Het mag dan ook niet verwonderen dat de remmen volledig op hun taak aangewezen zijn.
 

Comfort

Net als het uiterlijk blinkt ook het interieur niet bepaald uit door originaliteit. Het is allemaal een beetje “deja vu” hoewel wat betreft presentatie en ergonomie de boordplank er toch wat op vooruit gaat. Maar tegenover het wat saaie uitzicht staat dan weer een afwerking van de bovenste plank. Je moet al diep buigen om het wat mindere kunststof onder de boordplank te ontdekken maar voor de rest zijn de materialen van uitstekende makelij. Het geheel ziet er serieus, goed afgewerkt, klaar en ergonomisch uit maar voor fantasietjes zal je toch ergens anders moeten gaan zoeken.

Het rijcomfort is opmerkelijk. De geluiddemping verdient enkel lof en de ophanging filtert efficiënt alle oneffenheden weg. Uiteraard behoudt de Golf zijn “Duitse” afstelling en is de ophanging eerder droog maar de stevige schokken van vroeger behoren voorgoed tot het verleden. Voor vier inzittenden is er ruim plaats en dankzij de veelvuldige en uitgebreide regelingen is een goede rijpositie vinden geen probleem.

Prijzen en uitrusting

Bij de diesels start het gamma momenteel nu nog bij de 2.0 TDI common-rail in een nieuwe 110 pk afgeleide. In Trendline-versie moet die 18.200 € kosten. Voor onze 140 pk sterke Highline met DSG-bak moet je dan weer 25.400 € neertellen. Maar dan krijg je naast in de hoogte verstelbare stoelen, ook een multifunctioneel lederen stuur, handrem en versnellingsmof in leder, snelheidsregelaar, bi-zone airco en nog veel meer.
Ook het verbruik blijkt een aangename verrassing. Met 6,2 liter per honderd kilometer heeft de Golf VI de dorst van een kameel. Waarbij dank aan de DSG die op een perfecte manier een maximaal rendement bewerkstelligt.

Conclusie

De zesde generatie van de Golf veroorzaakt geen brutale stijlbreuk. Hij bouwt echter verder op de stevige grondvesten van zijn voorouders en blijft een opmerkelijk homogeen en kwalitatief hoogstaand product. De prestaties worden nog maar eens omhoog getild en het is dan niet te verwonderen dat je de Golf weer bij de “beste koop” van het segment mag rekenen.