Het is zover, we hebben de Volkswagen ID.7 vanuit elke hoek kunnen ontdekken, toch vanuit stilstand... En het eerste wat opviel toen we de nieuwe Duitse elektrische berline voor het eerst zagen, is dat het een enorme wagen is! Hoewel zijn aflopende dak, zijn proporties en zijn rondingen hem qua formaat doen lijken op een Arteon of een Passat, is hij in werkelijkheid een pak groter. Met zijn lengte van 4,96 m is hij 10 cm groter dan de eerste en bijna 20 cm langer dan de tweede!
Wat een ruimte!
Aan boord heb je dankzij zijn wielbasis van bijna 3 m geen gebrek aan ruimte, integendeel! Achterin kan je praktisch de benen strekken zonder de voorzetels te raken. Ook de koffer is vrij imposant, met zijn lange en diepe ruimte, die ook gemakkelijk toegankelijk is dankzij de aanwezigheid van een grote achterklep. Let echter op voor het plafond van lage garages en ondergrondse parkings... En hoewel hij geen koffer heeft vooraan, is er wel een kleine ruimte onder de laadvloer om de kabels netjes op te bergen.
Alles via touch
Vooraan zit er een piepklein instrumentendisplay dat alles weergeeft wat je nodig hebt tijdens het rijden, maar ook niet meer dan dat. Er is ook het grote centrale scherm van 15 inch. Daarmee bedien je werkelijk alles, inclusief de richting van de luchtstroom van de klimaatcontrole. En hoewel de aanraaktoetsen onder het scherm nu eindelijk verlicht zijn, werken ze nog steeds op dezelfde manier als bij de andere ID-modellen van het merk. We hebben dus onze twijfels over het gebruiksgemak... Dat gezegd zijnde, lijkt er geen twijfel over te bestaan dat deze ID.7 een zeer aangename auto is om de kilometers aaneen te rijgen. Een kunstje dat zijn aandrijflijn met gemak zou moeten aankunnen.
Pro, Pro S, break en GTX!
De ID.7 zal in eerste instantie in twee gedaanten naar België komen: de Pro en de Pro S. Beide modellen worden aangedreven door dezelfde motor van 210 kW (286 pk). Maar de eerste krijgt een batterij van 77 kWh om een theoretisch rijbereik van 615 km voor te leggen. De tweede krijgt dan weer een pakket van 85 kWh, waarmee zijn autonomie toeneemt tot 700 km! En waar het maximale snellaadvermogen van de Pro beperkt is tot 170 kW, haalt de Pro S 200 kW. Je zal dus niet enkel lang kunnen rijden tussen twee laadbeurten door, maar het laden zelf hoeft ook niet veel tijd in beslag te nemen. We merken tenslotte nog op dat er zowel een breakversie als een sportieve GTX-variant binnenkort het gamma van de ID.7 zullen aanvullen, maar de prijs kennen we nog steeds niet.