De studie werd uitgevoerd door het Centre de Technologie Avancée van Bergen, en bevatte een steekproef van 38 particuliere voertuigen met dezelfde kenmerken: Euro 5, minder dan 100.000 kilometer en dieselmotoren van 1,4 tot 2,1 liter. Op een uitzondering na (Volkswagen bovendien!) voldeed geen enkele auto aan de uitstootnormen voor schadelijke stoffen die de Europese Unie heeft vastgelegd. Maar hoeft dat te verbazen?
Verkeerde methode
Nee, want het zijn niet de auto’s waar iets mis mee is, maar de manier waarop ze worden getest. Opnieuw – en daar blijft de regering verbazend onduidelijk over – komt de meetmethode van de universiteit niet overeen met de tests van de Europese Unie. Dat die laatste te laks zijn en hoegenaamd niet overeenkomen met de realiteit is algemeen geweten, maar ze vormen op zijn minst een betrouwbare basis voor een vergelijking.
Andere test met andere resultaten
De Belgische automobielvereniging Febiac wijst daarna op de fouten in de test: “Het hoeft niet te verbazen dat de resultaten van de metingen verschillen van de resultaten die de constructeurs opmeten bij de tests waaraan ze moeten voldoen. Met andere woorden: het gaat om een andere test met eigen resultaten.”
Verwarrend doel
Wat is dus het doel van deze studie? Waarschijnlijk niet om de consument te helpen, want de studie veroorzaakt veel verwarring. Maar het laat de minister wel toe om zich tegen Europa te keren. Europa dreigt namelijk met sancties tegen landen die hun uitstoot niet naar beneden krijgen. Maar de auto’s die datzelfde Europa homologeert, stoten in de praktijk veel meer schadelijke stoffen uit dan in de laboratoria.
Daarentegen…
Indirect toont deze test vooral aan dat de Europese homologatiemethodes volledig verouderd zijn. Een goed punt, maar dat werd al veelvuldig aangekaart. Bovendien worden de normen volgend jaar geüpdatet met een nieuwe procedure waarin de uitstoot op de openbare weg wordt gemeten.
Waarom niet verder gaan?
Ten slotte lijkt het gewest wel gevoelig voor de vervuiling van auto’s, maar heeft het nog steeds zijn fiscale regeling errond niet aangepast. Dat is volledig verouderd en is nog steeds gebaseerd op de cilinderinhoud en het fiscale vermogen. Vlaanderen zette daarentegen al een stap in de goede richting door rekening te houden met de CO2-uitstoot. Waar wachten jullie dus nog op, heren ministers?