Jean-Francois Christiaens

26 APR 2019

Waarom Bugatti zijn neus ophaalt voor schermen

Is het niet raar dat Bugatti’s geen scherm op hun dashboard hebben, terwijl zoiets tegenwoordig zelfs standaard is op een stadsauto van 10.000 euro? De reden is heel eenvoudig.

Was dit kleine detail je al opgevallen? Het dashboard van Bugatti’s, waaronder de Chiron, die vandaag een van de duurste auto’s ter wereld is, is compleet verstoken van… een centraal scherm. Dat is toch wel verrassend in een tijdperk waar zelfs de kleinste stadsauto ermee is uitgerust en waar prestigieuze modellen elkaar de loef proberen af te steken met steeds grotere schermen.

Tijdloos

Wees er maar gerust in dat dit geen vergetelheid is: het is een bewuste keuze, zo vertelt Etienne Salomé, directeur interieurdesign van Bugatti. “Elke ontwerper streeft naar een tijdloos interieur. Maar heel wat auto’s confronteren ons met beperkingen. Dat geldt totaal niet voor Bugatti. Onze auto’s zijn tijdloos. Hun schoonheid en uniekheid zijn tijdloos en als gevolg daarvan nagenoeg perfect,” zo verklaart hij. Daar voegt hij nog aan toe dat een Bugatti niet is ontwikkeld voor tien jaar, maar wel voor een veel langere tijd. En dat is volgens hem waarom Bugatti geen centraal scherm wil: “op die manier hebben we een nieuw luxegevoel gecreëerd, hoogkwalitatief, minimalistisch, intuïtief en tijdloos,” zo bezweert de Franse ontwerper. Gezien de snelheid waarmee schermen vandaag demoderen, is dat misschien inderdaad niet zo’n slecht idee…
Advertentie
Advertentie
Advertentie