In tegenstelling tot Vlaanderen, dat zijn verkeersbelasting al in 2012 aanpaste om meer rekening te houden met de huidige ecologische uitdagingen, baseert de Waalse fiscus zich nog steeds op de regels van de vorige eeuw. Het was dus hoogste tijd voor verandering.
Daarom werkt de Waalse regering aan een nieuwe autofiscaliteit. Die zou nog deze herfst worden voorgesteld en in januari 2023 worden ingevoerd.
Wat mogen we verwachten?
Het is geen verrassing dat Wallonië veel inspiratie gaat halen bij wat in Vlaanderen gebeurt, namelijk een fiscaliteit die rekening houdt met het vermogen, de CO2-uitstoot en het motortype van de wagen. Subtiel extra detail echter: ook het wagengewicht zou in rekening worden gebracht. Philippe Henry, de minister die met de hervorming belast is, geeft daarnaast aan dat voertuigen die rijden op CNG, elektriciteit of waterstof recht hebben op een gunstiger fiscaliteit. Ook hybrides zouden daarbij worden gerekend.
Het ontwerp, dat nog volop wordt bijgeschaafd, zou deze herfst aan het Waalse parlement worden voorgelegd.?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: