Laten we beginnen met het slechte nieuws om je meteen met beide voeten op de grond te zetten. Sinds enkele jaren komen er sporadisch Pagani’s op de tweedehandsmarkt, maar de prijzen van een Zonda gaan alleen maar in stijgende lijn. Zelfs in die mate dat een tweedehands Zonda nu meer kost dan op het moment dat hij nieuw bij de dealer stond. De verzamelaarsgekte is dus ook overgeslagen op de moderne sportwagen. Voor een Zonda moet je rekening houden met een budget van minstens 1 miljoen euro, maar die basisprijs gaat soms maal drie of maal vier als het om een speciale versie gaat. En het ziet er niet naar uit dat deze trend snel zal keren want van de Zonda zijn er slechts een honderdtal gebouwd.
De versies
De Zonda werd gebouwd van 1999 tot 2011 en van het model werden - op enkele “one-off” versies na - heel wat speciale versies gemaakt. Onder de motorkap achteraan vinden we steeds de krachtige atmosferische V12 van Mercedes-Benz terug. Eerst had die een cilinderinhoud van 6 liter maar gaandeweg steeg zijn longinhoud naar 7,3 liter. Ook het vermogen ging daarbij de hoogte in, gaande van 400 pk tot 760 pk bij de meest extreme versies.
Ook bij de versnellingsbak waren er verschillende keuzemogelijkheden: een manuele vijf- of zesversnellingsbak of een sequentiële versnellingsbak met zes verhoudingen. De meest krachtige modellen zijn met die laatste overbrenging uitgerust. De enige uitzonderingen daarop zijn enkele modellen die speciaal bij de fabrikant werden besteld, zoals de 760 LH. Dat is het exemplaar van F1-wereldkampioen Lewis Hamilton.
Dezelfde vaststelling maken we bij het koetswerk. Je kon kiezen uit een coupé of roadster, maar daarnaast werd alles op maat van de klant én diens portefeuille gemaakt: speciaal lakwerk, koetswerk uit carbon, op maat gemaakte achtervleugel, luchthapper op het dak…
Het onderhoud
Eindelijk, tijd voor het goede nieuws: de V12 van Mercedes-Benz is een robuust blok. De motor is instaat om een, relatief, groot aantal kilometers af te leggen en het onderhoud is niet duurder dan bij een andere supercar. Idealiter raadt Pagani aan de eigenaars aan om hun Zonda elke 10.000 km bij de fabrikant op onderhoud te sturen. Op dat moment zal Pagani de olie verversen van de motor en versnellingsbak. Verder zijn er nog de “klassieke” onderhoudsintervallen: nieuwe bougies elke 60.000 km en een nieuwe brandstoftank elke 10 jaar. Die laatste heeft de reputatie om extreem duur te zijn.
De kosten
Pagani rekent een schappelijke 1.700 euro aan voor een groot onderhoud, maar de onderdelen zijn duur. Voor een set van vier banden en velgen tel je 12.000 euro neer en een grondige revisie van de versnellingsbak kost 15.000 euro. Daar moet je nog de jaarlijkse verzekering (10.000 euro), de belasting om de wagen in te schrijven (7.000 euro) en de verkeersbelasting (2.000 euro) bij rekenen. Zo’n Zonda verbruikt gemiddeld 20 l/100 km dus dat is ook een aanzienlijke rekening tijdens het jaar. De totale kosten lijken erg hoog, maar vallen nog erg goed mee wanneer je ze vergelijkt met een wagen die even indrukwekkend is, de Bugatti Veyron.