Bert Troubleyn

15 JUL 2021

Wateroverlast? Rij niet zomaar door kniehoog water

Nu de helft van het land onder water staat, zullen sommigen hun weg naar huis versperd zien door een overstroming. Zelfs als het water niet erg diep lijkt, denk je toch beter twee keer na voor je gaat ‘waden’ met je auto, ongeacht of die nu op diesel, benzine of stroom werkt.

Het heeft de voorbije uren en dagen ongemeen hard geregend over het oosten en het centrum van ons Belgenlandje. Hoewel daarbij gelukkig slechts weinig slachtoffers vielen, is de materiële schade groot en zijn veel mensen van de buitenwereld of hun woning afgesneden. Wie door een overstroomd gebied moet passeren met de auto, moet niet al te voortvarend gas geven.

Verbrandingsmotor

Een personenwagen met een verbrandingsmotor kan al water in de luchtinlaten of de uitlaat krijgen bij een waterdiepte van 25 à 30 centimeter (enkelhoogte), ook als het om een SUV gaat. Zelfs een die-hard terreinwagen als de oude Land Rover Defender kon zonder snorkel niet meer dan 50 centimeter aan, kwestie van de dingen in perspectief te plaatsen. Als je deze waarschuwingen in de wind slaat en toch een te diepe plas doorwaadt, kan dat tot motorschade leiden. Een nieuwe motor kan al snel 10.000 euro kosten en daar komen dan nog takelkosten bij. Nog erger is het als je wagen niet tijdig kan getakeld worden en het waterpeil nog stijgt. Dan kan je hele interieur naar de vaantjes zijn, samen met alle elektronica. Neem vooral geen voorbeeld aan deze bestuurders:

Elektrisch

Elektriciteit en water gaan niet samen, toch? Nochtans kunnen EV’s iets beter tegen water dan modellen met een verbrandingsmotor. Zo is het accupakket van een elektrische auto doorgaans vrij goed waterdicht gemaakt. Het is zo goed als altijd onderaan de auto bevestigd en moet daarom ook bij minder apocalyptische regenbuien al flink wat opspattend water kunnen verdragen. Ook de elektromotoren kunnen best wat water over zich heen krijgen voor ze schade oplopen.
Het grotere gevaar zit hem in alle randelektronica – interne lader, omvormer en dergelijke meer. Deze elektronische componenten zijn wel watergevoelig en kunnen bij langdurige onderdompeling falen. Vaak duiken problemen zelfs pas dagen tot weken later op, omdat de oxidatie van elektronische componenten  die te vochtig worden niet altijd snel gaat. Een plotse gulp water  (bijvoorbeeld een boeggolf van een ander voertuig) die een auto met verbrandingsmotor in één klap kan immobiliseren, is niet zo’n probleem voor een EV, maar langdurig door te diep water rijden zal ook onvermijdelijk tot schade leiden. Hanteer dus ook hier voor de veiligheid de grens van de 25 à 30 centimeter.

Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Advertentie
Advertentie
Advertentie