De toekomst van de persoonlijke mobiliteit is elektrisch. Vandaag werken de meeste rijscholen, die een nieuwe generatie chauffeurs klaarstoomt voor die mobiliteit van morgen, echter nog steeds met auto’s met verbrandingsmotoren en een handgeschakelde versnellingsbak (die je niet vindt in een EV). VAB, het grootste rijscholennetwerk van ons land, roept op tot een wetswijziging die een rijbewijs met handgeschakelde versnellingbak optioneel maakt.
Extra kost?
Als je vandaag een rijbewijs haalt, leer je rijden met een auto met handgeschakelde versnellingsbak. Doe je dat niet, dan krijg je de ‘automaatcode’ op je roze kaart en mag je niet met handgeschakelde auto’s rijden tot je opnieuw een examen aflegt. Niet logisch volgens VAB, nu steeds meer mensen een automatisch schakelende auto kopen, sommige merken ze zelfs geen manuele versnellingsbak meer aanbieden en dat met de opkomst van elektrische wagens sowieso het geval zal zijn. Het wil dat een automaatrijbewijs de norm wordt, en dat je mits een opleiding bij een erkende rijschool ook met een handgeschakelde auto mag rijden, zonder daarvoor opnieuw een examen af te leggen.
Dat laatste klinkt goed, maar die verplichte opleiding bij een erkende rijschool dreigt nieuwe chauffeurs op kosten te jagen, vindt ook federaal minister van Mobiliteit Gilkinet. In ons land kan je immers nog zonder tussenkomst van een rijschool je rijbewijs halen, waarmee je best wel wat geld kan uitsparen. Of dat bevorderlijk is voor de rijkwaliteiten van nieuwe chauffeurs is een andere vraag. Maar het systeem dat VAB nu voorstelt, zou betekenen dat om met een handgeschakelde auto te kunnen rijden, je sowieso via de rijschool moet passeren. En de eerste auto van jongeren is vaak een goedkoper handgeschakeld model, en meestal geen EV. Op korte termijn lijkt een wijziging van de wetgeving rond automaten misschien nog niet aan de orde.
Cupra Born
Maar jongeren leren rijden met een elektrische auto is sowieso een goed idee. Daarom breidt VAB zijn leswagenpark uit met zes nieuwe uit met zes kleurrijk uitgedoste en 100% elektrische exemplaren van de Cupra Born en startte het met een specifieke EV-opleiding voor zijn lesgevers. Met de komst van de Born bereidt VAB zich ook voor op de toekomst, ongeacht een eventuele wetswijziging. “Momenteel zijn 16 van onze 260 lesvoertuigen automaat, dat worden er in het najaar 34. Zo zal binnenkort 13 procent van het totale leswagenbestand een (elektrische) automaat zijn. Bovendien zal vanaf 2023 elke nieuw aangekochte automaat een elektrisch voertuig zijn. Het doel is om richting 2026 naar 50 procent elektrische leswagens te gaan. In die optiek zullen we de komende drie jaar fors investeren in nieuwe elektrische voertuigen,” zegt Peter Landsheere, algemeen directeur van VAB-Rijschool.
Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?
Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: