Na de onthulling van zijn 'manifest' in de vorm van een geëlektrificeerde 'super SUV', de imposante XM, trekt het sportieve departement van BMW nu het doek van een nieuwe interpretatie van zijn meest compacte model: de M2. En het goede nieuws is dat die alle door puristen zo begeerde ingrediënten behoudt: een handgeschakelde versnellingsbak (optioneel, in ruil voor de standaard 8-traps automaat), een architectuur met achterwielaandrijving en een actief differentieel, een bijna perfecte 50:50 gewichtsverdeling en een explosieve zes-in-lijn die rechtstreeks is overgenomen van zijn grote broers, de M3/M4.
460 pk / 550 Nm
De 3.0 liter TwinPower Turbo levert 460 pk, 90 pk meer dan de vorige M2. Het maximumkoppel van 550 Nm is beschikbaar tussen 2.650 en 5.870 toeren per minuut. Het maximumvermogen komt vrij bij 6.250 tpm en de rode zone begint aan 7.200 toeren.
Daarmee sprint de nieuwe BMW M2 in 4,1 seconden uit stilstand naar 100 km/u met de M Steptronic transmissie en in 4,3 seconden met de handgeschakelde versnellingsbak. De begrensde topsnelheid kan opgetrokken worden van 250 km/u naar 285 km/u met het optionele M driver package.
M adaptive
De M2 staat op 19 duim grote velgen vooraan en 20 duim achteraan, en wordt standaard geleverd met een adaptieve M ophanging met elektronisch geregelde dempers, M Servotronic besturing met variabele overbrenging en M Compound remmen met zes vaste zuigers vooraan. Een ander belangrijk detail is dat, hoewel de M2 eerder compact is, hij 1.700 kg weegt, of zelfs 1.725 kg met een automaat.
Kubisme
Deze M2 is natuurlijk gebaseerd op de recente 2 Reeks Coupé met zijn eerder aparte stijl in vergelijking met de rest van het BMW-gamma. De 'M'-versie voegt een bodykit toe die het 'kubistische' karakter van zijn lijnen verder accentueert. Of die look je ligt, is een kwestie van persoonlijke smaak, maar hoewel de kleine M weliswaar niet de controversiële grote bek heeft van de grote M3/M4, is hij niet meteen onopvallend in het straatbeeld... Een lichter M Carbon dak (-6 kg) wordt als optie aangeboden.
12,3 + 14,9 duim
Aan boord krijgt de M2 de nieuwste generatie van het BMW iDrive systeem (8) en het dubbele gebogen scherm dat daarmee gepaard gaat: 12,3 duim voor de tellerpartij en 14,9 duim voor het infotainmentsysteem. De standaard sportzetels kunnen worden omgeruild voor optionele M kuipzetels met geïntegreerde hoofdsteunen of zelfs voor lichtere M Carbon kuipjes (-10,8 kg).
Lente 2023
De nieuwe M2 wordt officieel gelanceerd in april 2023. Hij zal naast de 2 Reeks Coupé gebouwd worden in de fabriek in het Mexicaanse San Luis Potosí.
De basisprijs in België bedraagt €74.950 met automatische versnellingsbak of €75.460 met de handbak.