Batterijen, die onmisbaar zijn voor werking van een elektrisch voertuig, vormen vandaag een bloeiende sector. De activiteit ervan wordt geschat op 27 miljard dollar per jaar, en dat cijfer zou de komende jaren nog toenemen nu de interesse van de consument voor EV’s alleen maar stijgt.
Aziatische dominantie
Azië is niet enkel een van de belangrijkste producenten van elektronische onderdelen voor de auto-industrie maar herbergt ook de grootste bouwers en talrijke onderzoekscentra voor batterijen.
Concreet zijn de tien grootste batterijconstructeurs voor EV’s allemaal in Azië gevestigd, meer bepaald in China, Zuid-Korea en Japan. SNE Research, een denktank gespecialiseerd in dit domein, heeft diverse gegevens samengebracht om een klassement van deze producenten te kunnen opstellen. Daaruit blijkt dat de drie grootste spelers (CATL, LG en Panasonic) al goed zijn voor 70 procent van de productie. Merk ook op dat CATL (Comtemporary Amperex Technology Co. Ltd) op minder dan tien jaar de grootste producent is geworden in deze topsector, met klanten als Tesla, BMW, Toyota, Volkswagen en Hyundai.
Toch mogen we stilaan meer nieuwe spelers verwachten, zoals in Europa, waar de plaatselijke overheden er alles aan doen om de Aziatische dominantie te breken. Exact een jaar geleden kondigde Europa namelijk aan een heel lokaal netwerk te willen opzetten voor de productie van batterijen, door sommigen het “Airbus van de batterij” genoemd.
De 10 grootste batterijproducenten voor elektrische voertuigen (2021):
Plaats | Bedrijf | Marktaandeel | Nationaliteit |
1 | CATL | 32,5 % | China |
2 | LG | 21,5 % | Zuid-Korea |
3 | Panasonic | 14,7 % | Japan |
4 | BYD | 6,9 % | China |
5 | Samsung | 5,4 % | Zuid-Korea |
6 | SK Innovation | 5,1 % | Zuid-Korea |
7 | CALB | 2,7 % | China |
8 | AESC | 2 % | Japan |
9 | Guoxuan | 2 % | China |
10 | PEVE | 1,3 % | Japan |