Beter doen dan de onklopbare Duitse berlines is lange tijd een obsessie geweest bij Renault. De R25 was op de goede weg, maar met de Safrane wilde Renault nog beter doen. En om de Duitsers te kloppen, wat kan je dan beter doen dan… een beroep doen op de Duitsers? Renault schakelde Hartge en Irmscher in voor de motor en de assemblage.

Het resultaat

Omdat de basis een Safrane Quadra was, was vierwielaandrijving standaard. Dat zorgde voor een degelijk weggedrag. Onder de motorkap zat een drieliter V6, die de Duitsers voorzagen van twee turbo’s, goed voor een vermogen van 268 pk. Renault had er meer uit kunnen krijgen, maar de Fransen wilden een comfortabele berline, geen sportwagen. De manuele vijfversnellingsbak was de enige mogelijke transmissie. De gepeperde Safrane kon Audi’s en BMW’s ongerust maken: een topsnelheid van 250 km/u en 0-100 km/u in 7,2 seconden.

Baccara

Het van het was zonder twijfel de Baccara-afwerking, die het interieur van leder voorzag, een automatische klimaatregeling met twee zones, verwarmde zetels, een gestuurde ophanging en zelfs… een elektrisch verstelbaar stuur.

Vandaag

Tussen 1993 en 1996 werden er slechts iets meer dan 800 exemplaren geproduceerd. De Safrane Biturbo is dus bijzonder zeldzaam. Om een exemplaar te vinden moet je wellicht uitwijken naar Frankrijk of… Duitsland. Reken op € 6.000 tot € 15.000 afhankelijk van de staat. Kies uiteraard liever voor een model in perfecte staat. Zoals steeds met auto’s die een krachtige motor kregen, is de transmissie fragiel. De motor slikt daarentegen zonder problemen grote kilometerstanden. Maar zoals wel vaker is de elektronica niet feilloos…