Volledig elektrisch kun je bij Nissan natuurlijk niet om de Leaf heen. Maar bij ons is minder geweten dat de Japanners ook elektrotechnologie hebben die het rijbereik moet uitbreiden maar die in Europa niet wordt aangeboden, onder meer op de Note en de Serena.
Vierwielaandrijving
Deze IMQ maakt gebruik van een nieuwe generatie van het e-power-systeem. De 100 procent elektrische aandrijving is goed voor een totaal vermogen van 250 kW (340 pk) en 700 Nm. Dat vermogen wordt naar de vier wielen gestuurd.
Generator
Naast de elektromotor huist er in de IMQ nog een verbrandingsmotor: een 1.5 turbobenzine. Die drijft de wielen niet aan maar dient alleen als generator voor de elektromotor. Daardoor kan de Nissan een kleinere, minder dure batterij kwijt maar behoudt hij wel het nodige rijbereik. De motor wordt steeds in zijn optimale werkingsbereik gehouden en moet daardoor minder verbruiken dan wanneer hij rechtstreeks de wielen aandrijft.
Derde generatie
Nissan verbergt niet dat dit conceptmodel al veel vertelt over de stijl van zijn volgende generatie crossovers. Met andere woorden: dit zou qua design wel eens een voorsmaakje van de toekomstige Qashqai kunnen zijn…