Moest Yamaha zoals zo velen het vroegen helemaal opnieuw beginnen om de ultieme scooter op de markt te brengen? Een pak van die mensen droomden van een 750 cc, waarom geen driecilinder, om de concurrentie aan te kunnen gaan met de prestaties van de Gilera GP800 en BMW in het bijzonder. Yamaha heeft echter de juiste keuze gemaakt door zich te baseren op de huidige Tmax en die nog beter proberen te maken. Geen gemakkelijke opdracht, wetend dat de Tmax al bol staat van kwaliteiten. Het was ook een redelijke keuze om niet te bezwijken onder de trend van krachtige bolides dat een resem elektronische hulpsystemen nodig hebben om ze veilig op de baan te houden.
Nieuw koetswerk
Om de verandering extra in de verf te zetten en de toekomstige eigenaars van de Tmax 530 te verleiden hebben ze de look helemaal aangepast. De lijn is strakker en agressiever geworden, maar blijft nog altijd meteen herkenbaar als een Tmax. Wij zijn niet echt fan van zijn nieuw voorsteven of minder sober achtersteven, maar de Tmax heeft echter wel de Red Dot Design Product Award 2012 in de wacht gesleept. Naast de look hebben ze bij Yamaha ook het dashboard aangepast, inclusief een digital scherm dat een overvloed aan gegevens kan weergeven.
Nieuw dashboard
De Tmax heeft dan wel een designprijs in de wacht gesleept, maar dat dashboard dat op de uitlaten van een BKing lijken is er toch wel over! Jongens toch, dit is gewoon lelijk! Gelukkig kunnen er op dat dashboard een pak gegevens weergegeven worden, maar die spijtig genoeg alleen maar bediend kunnen worden met stomme en ontoegankelijke knopjes bovenop het dashboard. We kunnen er het uur, de buitentemperatuur (eindelijk!), tankinhoud, motortemperatuur, kilometerteller, twee dagtellers, gemiddeld verbruik en het interval voor de onderhoudsbeurten op aflezen. Onder het dashboard zitten opbergvakjes, waarvan het rechtste eindelijk met een sleutel gesloten kan worden.
Praktischer (?)
De positie van het windscherm kan aangepast worden, maar daar is wel gereedschap voor nodig, spijtig ! De achteruitkijkspiegels staan lager dan voorheen, wat niet altijd goed uitkomt in het drukke stadsverkeer want ze staan op dezelfde hoogte als die van de meeste wagens. Tussen rijen wagens glippen in de files zal dus moeilijker worden dan voordien. De ruimte onder het zadel blijft ongewijzigd, in tegenstelling tot de nieuwe vijfspakige wielen en de ketting dat plaats heeft gemaakt voor een riem. De rest van de evoluties van deze nieuwe Tmax zijn uiterlijk niet zichtbaar.
Intelligente aanpak
Geen revolutie dus, maar wel een doordachte aanpak op elk niveau. Resultaat: 30 cc meer, 3 pk meer en 5 Nm meer koppel door het gebruik van aangepaste onderdelen als de nokkenas, grotere kleppen en nieuwe injectoren. Al deze aanpassingen, transmissie inbegrepen, maken er geen nieuwe Tmax van, maar hij is wel levendiger en meer reactief geworden. Zonder zijn voorganger te overtreffen trekt hij sneller op, ligt de maximum snelheid wat hoger, remt hij wat beter en heeft hij in alle omstandigheden een voortreffelijke wegligging. Het evenwicht tussen de motor, iets krachtiger dan voorheen, en het nog betere chassis zijn een intelligent antwoord van Yamaha op de aankomende concurrentie, een concurrentie dat maar al te graag en gemakkelijk voor meer power en kilo's bezwijken ... .