Volkswagen heeft aangekondigd dat het twee miljard euro gaat investeren in een nieuwe fabriek, specifiek voor elektrische auto’s. De site, waarvan de bouw in de lente van volgend jaar moet beginnen om tegen 2026 te openen, zal volgens de autobouwer gewijd zijn aan het project rond de Trinity berline, “het nieuwe boegbeeld van de elektrische vloot van Volkswagen”, met “een rijbereik van meer dan 700 km”. De fabriek komt vlakbij die in Wolfsburg, waar Volkswagen sinds 1938 gevestigd is.
Herinner je dat de VW-groep stevig opgeschud werd door het dieselgate-schandaal. De tweede grootste autogroep ter wereld besliste daarop om de afgelopen jaren in te zetten op elektrische modellen, en tientallen miljarden euro’s te investeren in de auto van de toekomst, die geconnecteerd en batterij-elektrisch is.
Toekomstgericht
Trinity “staat voor de volgende generatie elektrische voertuigen van Volkswagen”, staat te lezen in het persbericht. De baas van het merk Volkswagen, Ralf Brandstätter, heeft het over ”een belangrijke stap in de transformatie en de toekomst van Wolfsburg”. Dit model zal “CO2-neutraal” zijn en “klaar voor niveau 4 autonoom rijden”, een niveau waarbij geen menselijke interventie nodig is in bepaalde omstandigheden en specifieke situaties!
Doel: Tesla beconcurreren!
VW ondergaat op dit moment een ware revolutie met als doel te proberen om Tesla in te halen. Het Amerikaanse merk kreeg afgelopen vrijdag het finale akkoord om te starten met de productie van elektrische auto’s in zijn eerste Europese fabriek in Berlijn. Tesla wil er in 10 uur een auto bouwen, terwijl Volkswagen er op dit moment nog meer dan 30 uur over doet om een model in elkaar te schroeven in zijn elektrische fabriek in Zwickau!
Met zijn Trinity wil Volkswagen ook “10 uur per auto” halen, legt de autobouwer uit in zijn persbericht. Om daarvoor te zorgen, wil het minder versies aanbieden van de auto, het aantal onderdelen beperken, de montage nog meer automatiseren en een beroep doen op “nieuwe logistieke concepten”. Het elektrische productieproces voor de Trinity zal ook in de historische fabriek van Wolfsburg toegepast worden tegen 2030.