Sinds de officiële voorstelling in Shanghai vorig jaar wekte het eerste model van de “nieuwe” constructeur Polestar (die voortaan “onafhankelijk” is van Volvo) al heel wat interesse. Zo liepen er voor de Polestar 1 al meer dan 6.000 reservatieaanvragen binnen tijdens het salon van Genève.

200 reservaties per dag

Dat is nog maar het begin: Genève is de aftrap van een wereldtournee voor de Polestar 1. Tot aan het begin van de productie, midden 2019, zijn er nog heel wat evenementen gepland op strategische markten zoals China en de VS. Op een gewone dag in Genève kreeg Polestar trouwens gemiddeld 200 reservaties binnen.

Bevestiging

Die reservaties moeten wel worden bevestigd met een voorschot van € 2.500. Dat kan officieel sinds 13 maart. Maar dan is je bestelling nog niet definitief: Polestar kan je geld terugstorten. Maar op die manier kunnen de Zweden de “reële” vraag naar de Polestar 1 inschatten. Op dit moment zijn er trouwens al iets meer dan 250 Belgische bestellingen binnen.

Maar 500 per jaar?

Oorspronkelijk wilde Polestar vanaf 2019 maar 500 exemplaren per jaar bouwen. Maar als de 6.000 reservaties allemaal door een voorschot worden bevestigd, zou Polestar zijn strategie moeten herzien. Anders zou iemand die zijn bestelling nu plaatst, zijn exemplaar pas over 12 jaar krijgen. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

€ 150.000

De Belgische Volvo-invoerder (en dus binnenkort ook die van Polestar) geeft mee dat de hybride GT met 2+2 zitplaatsen ongeveer € 150.000 zal kosten. Maar dat bedrag betaal je alleen als je de Polestar 1 effectief wilt kopen. Ook al is dat mogelijk, toch rekent Polestar vooral op een soort huurformule.

Huurprijs?

Die huur duurt twee tot drie jaar en omvat allerlei geconnecteerde en “on demand”-diensten, zoals onderhoud waarbij de auto thuis wordt opgehaald en afgeleverd, verzekering en de onderhoudsprijs. Op dit moment kan de invoerder daar nog geen prijs op plakken. Die hangt niet alleen af van de prijs van de auto, maar ook van die van de extra diensten.

Plug-inhybride

De Polestar 1 is een tweedeurscoupé met 2+2 zitplaatsen. De GT is een plug-inhybride die 600 pk en 1.000 Nm produceert. De 34 kWh sterke batterij zorgt voor een volledig elektrisch theoretisch rijbereik van 150 kilometer.