Jean-Francois Christiaens

16 SEP 2019

Ferrari‑SUV: een ware nachtmerrie voor de ingenieurs?

Bentley, Rolls-Royce, Lamborghini en zelfs Aston Martin: allemaal zijn ze voor de SUV gegaan. Ook voor Ferrari is het slechts een kwestie van tijd: de ontwikkeling van de ‘mastodont’ is wel degelijk ingezet. Maar de finetuning is duidelijk geen gemakkelijke zaak en we moeten hem niet voor 2022 verwachten.

Dit is misschien een van de meest controversiële auto’s die in de pijplijn zitten. Voor de die-hardfans van het merk is een SUV met Ferrari-logo een onvergeeflijke godslastering. Voor anderen is het een verplicht nummertje om de winstgevendheid te garanderen… maar ook om met het gezin met een Ferrari op uitstap te kunnen gaan. Het heeft er in elk geval alle schijn van dat de ontwikkeling geen eenvoudige zaak is.

DNA gevrijwaard?

De FF had de puristen al in de gordijnen gejaagd omdat af en toe aandrijfkrachten naar de voorwielen gaan. De 488 GTB was ook al een schok omdat zijn V8 overstapte van een atmosferische ademhaling naar drukvoeding. Wat moet het voor die fans dan wel niet betekenen als er een SUV komt, die meer comfort biedt en misschien zelfs wordt aangedreven door een hybride V6? Om het DNA te vrijwaren hebben de ingenieurs dus een stevige klus voor de kiezen, zoals ook is bevestigd door Michael Leiters, de baas van het technische departement van het merk, in een interview met onze collega’s van het Britse Autocar. Toch denkt hij dat ze het juiste concept hebben gevonden en dat de auto die mensen zal weten te verleiden “die op zoek zijn naar een SUV die echter totaal anders is dan alle bestaande SUV’s”.

Specifiek platform

In tegenstelling tot de Lamborghini Urus en Bentley Bentayga, die zich moeten ‘behelpen’ met het (weliswaar briljante) platform van de VW Touareg en Porsche Cayenne, krijgt de SUV met steigerend paardje een eigen basis. Die moet hij later echter wel delen met andere modellen. Dit platform moet overweg kunnen met V6-, V8- en V12-motoren, hybride oplossingen (eventueel plug-in), twee of vier deuren, diverse wielbasissen en zelfs verschillende maten voor de bodemvrijheid.

Technische details?

Autocar meldt dat de SUV luchtveren krijgt waardoor hij bij lage snelheden een mooie bodemvrijheid geniet maar laag bij de grond gaat liggen aan hoge snelheden. Onder de motorkap is ongetwijfeld de plug-in hybride aandrijflijn te vinden van de nieuwe SF90 Stradale, maar de V8 biturbo daarvan zou dan wel worden ingeruild voor een V6. Als topversie zou over een V12 worden nagedacht.

De grootste uitdaging: het interieur

Het steevast op de bestuurder gerichte interieur van een Ferrari moet hier veel ‘socialer’ zijn. “Hoe moeten we sportiviteit combineren met een meer comfortabele uitstraling?” vraagt Michael Leister zich af. Wat meteen tot een andere vraag leidt: “Wat is het DNA van Ferrari op het vlak van comfort?”. Kortom, de knappe koppen in Maranello hebben met heel wat marketing- en technische kwesties af te rekenen. En hoewel de fans van het merk ongetwijfeld niet de meerderheid van het klantenbestand uitmaken, verwachten ze uiteindelijk wel een SUV op het scherp van de snee…
Advertentie
Advertentie
Advertentie