De Bigster wordt de grote broer van de nieuwe Duster en zou min of meer een XXL-kopie moeten worden van die laatste. Dat betekent ook dat we al heel wat weten over het nieuwe model, nog voor zijn officiële voorstelling, die wel al snel nadert. (Update: link naar officiële voorstelling)

Advertentie
Advertentie

Aan de buitenkant krijgt de Dacia Bigster een gelijkaardig, om niet te zeggen vrijwel identiek design als dat van de nieuwste Duster. Die laatste heeft dan ook de mosterd rechtstreeks gehaald bij de Bigster-conceptcar uit 2021. Het nieuwe vlaggenschip van het lowcostmerk zou ook net zo breed (1,81 m) en hoog (1,66 m) moeten worden als zijn kleine broer. Maar langer wordt hij wel, met een lengte van ongeveer 4,6 m dankzij een verlengde wielbasis en een langere overhang achteraan. Daarmee krijg je een grotere koffer en de mogelijkheid tot 7 zitplaatsen - of dat was aanvankelijk toch het plan voor de Bigster.

7-zits SUV van Dacia, tenzij…

In het interieur moet de Bigster ook hetzelfde dashboard en infotainmentaanbod krijgen als de Duster. De grootste SUV van het merk zal waarschijnlijk dus zijn informatie tonen op een digitaal instrumentarium van 7 inch en een centraal aanraakscherm van 10 inch. Ook de YouClip-montagepunten om allerlei accessoires te monteren, zoals een smartphonehouder op het dashboard, een extra bekerhouder achteraan of een bagagehaak in de koffer, zouden talrijk aanwezig moeten zijn.

Maar om niet te veel op de tenen van de Jogger te trappen, en om zijn homologatie in Europa te vergemakkelijken (de Bigster zou namelijk aan de limiet zitten van de maximaal toegestane massa voor het CMF-B-platform, dat is afgeleid van de Renault Clio), zou het kunnen dat de ‘grote’ SUV van Dacia toch geen 7 zitplaatsen krijgt.

Dezelfde motoren als de Duster?

De Dacia Bigster staat dus op hetzelfde CMF-B-platform als de Duster (en dus ook dat van de Renault Clio en co.). We kunnen ons dus inbeelden dat hij dezelfde motoren krijgt als zijn kleine broer. Dat betekent een 1.0 turbo-driecilinder op benzine/LPG van 100 pk en 170 Nm als instapmotor. Een stapje hoger staat de 1.2 TCe driecilinder, die enkel op benzine rijdt en 130 pk en 230 Nm ontwikkelt. Die laatste drijft de voorwielen aan, maar is optioneel ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving in de Duster.

Tenslotte zal de Bigster hoogstwaarschijnlijk ook als hybride op de markt komen dankzij een 1,6 liter-viercilinder, gekoppeld aan twee elektromotoren, voor een totaal van 140 pk en 205 Nm koppel. Lijkt dat een beetje weinig voor een SUV die potentieel tot 7 personen kan vervoeren? Vergeet niet dat de Jogger al voldoende heeft aan dezelfde motoren, en dat de Bigster niet veel zwaarder zou moeten worden dan de Dutser, die 1,35 tot 1,5 ton weegt. Maar voor meer zekerheid is het nog wachten op de presentatie van de Bigster.

Meer nieuws op het autosalon van Parijs?

Naast de motorisaties van de Duster, zou de Bigster ook kunnen debuteren met een nieuwe motor voor Dacia. De grote SUV krijgt potentieel een nieuwe hybride versie met 4x4 dankzij een extra elektromotor die enkel de achterste wielen aandrijft. Voor bevestiging daarvan zouden we niet al te lang meer moeten wachten. Dacia zou namelijk de Bigster al voorstellen op het autosalon van Parijs, dat op 14 oktober zijn deuren opent! De eerste exemplaren zouden pas in 2025 bij de dealers moeten toekomen. Dan is het enkel nog wachten op de prijzen van de nieuwe Dacia Bigster…