Vroom

11 SEP 2024

Test: Maserati GranCabrio Trofeo, beter dan een Ferrari?

Maserati wisselt het geweer van schouder en focust zich nu op exclusieve sportwagens. En wat is er exclusiever dan een krachtige GT met open dak?

"De nieuwe Maserati GranCabrio Trofeo is een Maserati waar we van houden: krachtig, mooi en boordevol karakter!"

Samen met zijn gesloten broertje GranTurismo en de SUV Grecale belichaamt de Maserati GranCabrio de nieuwe geest van Maserati. Gedaan met de modellen die ook moeten dienen om managers te lokken, de drietand moet opnieuw symbool staan voor sportiviteit, luxe, exclusiviteit en… elektriciteit! Gelukkig zijn de Italianen de puristen nog niet vergeten: in deze Trofeo-versie heeft de Maserati GranCabrio nog steeds benzine door zijn aderen stromen.

Advertentie
Advertentie

Design

Of je nu fan bent van het verleden van Maserati of niet, het Italiaanse design van de modellen met de drietand heeft altijd op unanimiteit kunnen rekenen. Voor deze nieuwe GranCabrio heeft het merk dan ook gekozen voor evolutie in plaats van revolutie. Als je je ogen dichtknijpt, lijkt het zelfs alsof zijn voorganger voor je neus staat, aangezien de sportieve cabrio zijn proporties overneemt, met een lange motorkap en een ver naar achteren geplaatste cabine.

Inherente schoonheid

Toch zijn de lijnen van de nieuwe GranCabrio vloeiender en soepeler. Zijn grote grille, waarin de drietand met trots prijkt, is nog steeds elegant, maar staat nu lager en breder gepositioneerd. Aan weerszijden bevinden zich verticaal geplaatste LED-koplampen en een reeks luchtinlaten. Het is duidelijk dat er bij het ontwerp ook rekening is gehouden met de aerodynamica.

Op de flanken vinden we de typische driedubbele luchtgaten achter de wielkasten, terwijl de grepen van de (grote) deuren nu opgaan in het koetswerk. Aan het einde van de 4,97 m lange carrosserie bevindt zich een kleine koffer, geflankeerd door twee LED-lampen, die vrij banaal zijn getekend. Net daaronder herinneren de vier uitlaatpijpen ons er trots aan dat dit de Trofeo is, en niet zijn elektrische broer GranCabrio Folgore

 

Beleving

Leer en schermen

Zowel van binnen als van buiten slaagt de nieuwe Maserati GranCabrio Trofeo erin om sportiviteit te combineren met de finesse van een grote GT. Als je over de dorpel stapt, of het dak opent in 14 seconden, ontdek je een interieur dat lijkt op dat van de coupéversie. Vier zitplaatsen, twee sportzetels vooraan, Italiaans leer in elk hoekje en enkele elementen bedekt met fijn afgewerkt koolstofvezel.

In dit concerto van het beste dat Italië te bieden heeft, lijken de twee touchscreens van 12,3 en 8,8 inch op de middenconsole net zo subtiel geplaatst als Silvio Berlusconi zich gedroeg in zijn tijd. Naast hun onhandige plaatsing, zijn ook de graphics gedateerd en laat de ergonomie te wensen over.

Italiaanse kakafonie

Helaas houden de slechte keuzes hier niet op. Tussen deze twee schermen zit een reeks van vier knoppen waarmee je de transmissie bedient. Horen deze simpele plastic knoppen wel thuis in een grote luxecabrio? Gelukkig prijkt bovenaan het dashboard nog steeds het typische blauwe klokje, een kenmerk van alle Maserati’s, al is het nu digitaal.

Gezien het publiek dat deze GranCabrio wil aantrekken, zou je tenslotte kunnen denken dat de koffer voldoende ruim is voor enkele Louis Vuitton-koffers en een set golfclubs. Maar met een volume van slechts 172 liter zal je licht moeten reizen… en je hobby van golf moeten opgeven ten faveure van schaken!

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Kloppend hart

Tot nu toe zou je kunnen denken dat de renaissance van Maserati niet veel meer is dan een knappe jurk met een teleurstellend innerlijk. En dat klopt… tot wanneer je op de startknop drukt! Onder de motorkap van de GranCabrio Trofeo zit geen elektromotor zoals in de Folgore, maar wel degelijk een echte benzinemotor. En niet zomaar een benzinemotor: het is de 3-liter twinturbo-V6 met de mooie naam Nettuno. Inderdaad, dezelfde motor als in de supercar MC20!

In de GranCabrio Trofeo wordt het blok echter iets minder tot zijn uiterste gedreven, al ontwikkelt hij nog steeds 542 pk en 650 Nm koppel. Een cavalerie die, zoals tegenwoordig standaard bij Maserati, naar de vier wielen wordt gestuurd via een ZF-automaat met 8 versnellingen. Het resultaat: deze grote cabrio van bijna 1,9 ton accelereert van 0-100 km/u in 3,6 seconden en blijft doorgaan tot 316 km/u.

Boordevol persoonlijkheid

Al vanaf de eerste meters is het onmogelijk om het beest dat onder de grote aluminium motorkap schuilt te negeren. Vreemd genoeg komt dat niet door zijn gebrom… maar wel door het geluid van zijn kleppen! Je zou het haast kunnen verwarren met het geratel van een V6 op diesel. De schuld van de speciale voorverbrandingskamers van deze motor? Misschien…

Gelukkig verandert alles zodra je het gaspedaal intrapt. In de sportstand schiet de versnellingsbak wakker en schakelt hij terug, wordt de luchtvering stijver en opent de uitlaat zijn kleppen. Net als Pavarotti die zijn keel schraapt voor een concert, is de GranCabrio Trofeo klaar om te zingen. Hij verandert in een diepstemmige tenor, die het bij elke versnelling uitbrult. Wat een melodie!

Maar je mag je niet te veel laten wegslepen door de klank, want hij gaat gepaard met een razendsnelle acceleratie. Gelukkig bijten de remmen hard en zijn ze precies te doseren, met een scherpe besturing (die alleen een beetje wazig is in het midden) en een ophanging die de koets onder controle weet te houden. Bij het uitkomen van de bocht doet de vierwielaandrijving zijn best om de cavalerie in toom te houden, maar het beestje durft ook best speels te zijn. Op de bochtige, smalle wegen van Lombardije herinnert enkel de snelle komst van een Panda ons eraan dat de machine die we besturen niet enkel 5 meter lang is, maar ook 2,11 meter breed!

 

Prijs

We herhalen het nog een keer: Maserati wil zich hoger positioneren in het luxesegment. Met andere woorden: het merk met de drietand wil niet meer de ‘poor man’s Ferrari’ zijn. Het beschouwt zichzelf nu op hetzelfde niveau, en dat zie je ook aan de prijzen. Voor de nieuwe GranCabrio Trofeo rekent Maserati namelijk een minimumprijs van 236.250 euro, zonder opties. Om dat in de juiste context te plaatsen: daarmee is hij amper 10.000 euro goedkoper dan een Ferrari Roma Spider, die ook nog eens een krachtigere V8 heeft! Een hoge lat…

Verdict

De puristen kunnen hun hooivorken weer opbergen: de nieuwe GranCabrio Trofeo is nog steeds een Maserati zoals we ze graag hebben. Toegegeven, hij heeft nu een V6 en vierwielaandrijving, maar hij is krachtiger dan ooit en het ontbreekt hem beslist niet aan karakter!

Advertentie

Populairst

Advertentie
Advertentie