Samen met zijn gesloten broertje GranTurismo en de SUV Grecale belichaamt de Maserati GranCabrio de nieuwe geest van Maserati. Gedaan met de modellen die ook moeten dienen om managers te lokken, de drietand moet opnieuw symbool staan voor sportiviteit, luxe, exclusiviteit en… elektriciteit! Gelukkig zijn de Italianen de puristen nog niet vergeten: in deze Trofeo-versie heeft de Maserati GranCabrio nog steeds benzine door zijn aderen stromen.
Design Maserati undefined
Of je nu fan bent van het verleden van Maserati of niet, het Italiaanse design van de modellen met de drietand heeft altijd op unanimiteit kunnen rekenen. Voor deze nieuwe GranCabrio heeft het merk dan ook gekozen voor evolutie in plaats van revolutie. Als je je ogen dichtknijpt, lijkt het zelfs alsof zijn voorganger voor je neus staat, aangezien de sportieve cabrio zijn proporties overneemt, met een lange motorkap en een ver naar achteren geplaatste cabine.
Inherente schoonheid
Toch zijn de lijnen van de nieuwe GranCabrio vloeiender en soepeler. Zijn grote grille, waarin de drietand met trots prijkt, is nog steeds elegant, maar staat nu lager en breder gepositioneerd. Aan weerszijden bevinden zich verticaal geplaatste LED-koplampen en een reeks luchtinlaten. Het is duidelijk dat er bij het ontwerp ook rekening is gehouden met de aerodynamica.
Op de flanken vinden we de typische driedubbele luchtgaten achter de wielkasten, terwijl de grepen van de (grote) deuren nu opgaan in het koetswerk. Aan het einde van de 4,97 m lange carrosserie bevindt zich een kleine koffer, geflankeerd door twee LED-lampen, die vrij banaal zijn getekend. Net daaronder herinneren de vier uitlaatpijpen ons er trots aan dat dit de Trofeo is, en niet zijn elektrische broer GranCabrio Folgore…
Beleving Maserati undefined
Leer en schermen
Zowel van binnen als van buiten slaagt de nieuwe Maserati GranCabrio Trofeo erin om sportiviteit te combineren met de finesse van een grote GT. Als je over de dorpel stapt, of het dak opent in 14 seconden, ontdek je een interieur dat lijkt op dat van de coupéversie. Vier zitplaatsen, twee sportzetels vooraan, Italiaans leer in elk hoekje en enkele elementen bedekt met fijn afgewerkt koolstofvezel.
In dit concerto van het beste dat Italië te bieden heeft, lijken de twee touchscreens van 12,3 en 8,8 inch op de middenconsole net zo subtiel geplaatst als Silvio Berlusconi zich gedroeg in zijn tijd. Naast hun onhandige plaatsing, zijn ook de graphics gedateerd en laat de ergonomie te wensen over.
Italiaanse kakafonie
Helaas houden de slechte keuzes hier niet op. Tussen deze twee schermen zit een reeks van vier knoppen waarmee je de transmissie bedient. Horen deze simpele plastic knoppen wel thuis in een grote luxecabrio? Gelukkig prijkt bovenaan het dashboard nog steeds het typische blauwe klokje, een kenmerk van alle Maserati’s, al is het nu digitaal.
Gezien het publiek dat deze GranCabrio wil aantrekken, zou je tenslotte kunnen denken dat de koffer voldoende ruim is voor enkele Louis Vuitton-koffers en een set golfclubs. Maar met een volume van slechts 172 liter zal je licht moeten reizen… en je hobby van golf moeten opgeven ten faveure van schaken!