MG viert dit jaar zijn 100e verjaardag. Een geschiedenis vol hoogte- en dieptepunten, denk maar aan het faillissement in 2005 waarna het Britse merk in handen kwam van de Chinese groep SAIC. Maar het meest Britse merk uit China keert steeds sterker terug naar Europa. Naast zijn modellen met verbrandingsmotor, zijn plug-inhybrides en zijn elektrische modellen lanceert MG nu zijn eerste klassieke hybride in de vorm van de MG3 Hybrid+.

Zijn sterktes:

1. Prijs en 7 jaar garantie

Een van de grootste sterktes van deze nieuweling op de markt van hybride stadswagens is ongetwijfeld zijn prijs. MG biedt de MG3 Hybrid+ namelijk al aan vanaf 20.985 euro, terwijl je voor de topversie Luxury 24.985 euro betaalt. Een prijs die overeenkomt met wat je betaalt voor een equivalente mildhybride stadswagen. Maar hier krijg je dus een volwaardige hybride aandrijflijn, waarmee deze MG zijn pijlen richt op de Toyota Yaris, de referentie in dit segment. En laat die Japanner nu pas beginnen bij 26.690 euro (35.810 euro als Premiere Edition). Toyota slaat terug met 10 jaar garantie op zijn Yaris, maar MG is eveneens gul op dit vlak met een garantie van 7 jaar.

2. Elektrische kracht en verbruik in de praktijk

Een opvallend detail op de technische fiche van de MG3: hij ontwikkelt bijna 200 pk! Het doet ons denken aan de goede oude tijd, toen de MG-badge synoniem stond voor sportiviteit. Toegegeven, die vlieger gaat vandaag niet helemaal meer op. De MG3 Hybrid+ laat zich liever rustig dan sportief rijden. Maar de prestaties zijn nog steeds goed voor elkaar dankzij zijn 194 pk sterke aandrijflijn: 0 tot 100 km/u duurt maar 8 seconden. Wat vooral aangenaam blijkt in gebruik, is de kracht van zijn elektromotor. Die levert op zich al 100 kW (136 pk) en maakt het mogelijk om vaak enkel elektrisch te rijden, ook dankzij de voor een zelfladende hybride relatief grote batterij van 1,83 kWh.

Bij een rustige rijstijl is het gemakkelijk mogelijk om de dorst van de MG3 Hybrid+ te beperken tot dichtbij zijn WLTP-normverbruik van 4,4 l/100 km. Een reëel verbruik van ongeveer 5 l/100 km is dus in alle gevallen goed te doen.

3. Binnenruimte en koffer

De MG3 flirt met de grenzen van het B-segment met zijn totale lengte van 4,11 m. Een formaat dat nog steeds praktisch blijft in de stad, maar deze relatief grote afmetingen bieden de stadswagen van MG ook een comfortabele zitruimte achterin, zelfs voor volwassenen. Zijn kofferruimte van 293 liter zit dan weer in de middenmoot van het segment. Het voordeel is wel dat de laadruimte een praktische vorm en een gemakkelijke toegang biedt.

Zijn zwaktes:

1. Achterbank uit één stuk

Vreemd genoeg heeft MG niet gedacht aan een in delen neerklapbare achterbank voor de MG3 Hybrid+. De rugleuning valt in één blok neer als je lange voorwerpen wil vervoeren. Jammer, want daarmee offer je alle zitplaatsen op de achterbank op om één grote doos of lang toestel te vervoeren. MG heeft wel al bevestigd dat deze “vergissing” zal worden gecorrigeerd. Let er dus op voor je de bestelbon ondertekent dat jouw toekomstige model (al dan niet tweedehands) wel degelijk een in delen neerklapbare achterbank heeft. Dat blijft toch veel praktischer in gebruik…

2. Geen in diepte verstelbaar stuurwiel

Nog een gebrek aan uitrusting dat we al lang niet meer hebben gezien op een nieuwe wagen: het stuur is enkel in hoogte instelbaar! Voor minder grote bestuurders zal de zitpositie nog vrij acceptabel zijn, maar lange mensen zullen minder goed zitten achter het stuur door dit gebrek aan instelmogelijkheid. Vooral omdat de zetel ook al vrij hoog staat gepositioneerd. Ook hiervoor is het dus een goed idee om een testrit te maken met de MG3 voor aankoop, om te zien of de bestuurderspositie acceptabel is voor jouw lichaamstype.

3. Somber interieur en ergonomie infotainmentsysteem

Over het algemeen is het interieur van de MG3 Hybrid+ eerder somber. Ook de gebruikte plastics geven een vrij goedkope indruk. Maar het is dan ook de goedkoopste hybride van de markt op dit moment. Voor deze scherpe prijs krijg je ook een best complete uitrusting, vooral op vlak van multimedia. Een digitaal instrumentenpaneel van 7 inch met een heldere en complete weergave is standaard. Het centrale aanraakscherm van 10,25 inch biedt ook steeds een ingebouwde GPS en Android Auto/Apple CarPlay-connectiviteit (maar enkel met kabel).

De ergonomie van het digitale systeem kan echter beter. Zo moet je meerdere keren tikken om de ventilatie of de temperatuur aan boord in te stellen wanneer je Android Auto of Apple CarPlay gebruikt. Maar ook hier belooft MG een update die de gebruiksvriendelijkheid van het systeem moet verbeteren.