De Tiguan Allspace krijgt eindelijk een vervanger in de vorm van de Tayron, de nieuwe zevenzits familie-SUV van Volkswagen.
Hoewel hij van naam veranderde, is het recept van deze Tayron identiek aan dat van de Tiguan Allspace die hij vervangt. Het nieuwe model van het Duitse merk lijkt in veel opzichten als twee druppels water op de Tiguan van de 3de generatie: ruim bemeten luchthappers vooraan, een lichtsignatuur die over de volledige breedte doorloopt en verlichte VW-badges voor- en achteraan. De Tayron is echter nog wat gespierder en ook 23 cm langer dan zijn kleinere broer. Hij is 4,77 meter lang, en daarmee wordt dit de tweede grootste SUV van het merk, na de Touareg.
Tiguan XL
Binnenin is het dashboard van de Tayron identiek aan dat van de Tiguan. Hij krijgt een 10,25 duim grote instrumentencluster en een centraal infotainmentscherm dat tot 15 duim groot is. De draaiknop met OLED-schermpje, die voor de eerste keer zijn opwachting maakt op de Tiguan, is ook hier weer van de partij. Je regelt er het volume mee, maar ook de rijmodus. De stemassistent van het model is verbonden met ChatGPT.
7 plaatsen en meer dan 2.000 liter kofferruimte!
De Tayron krijgt wel een 11 cm langere wielbasis, om op die manier plaats te bieden aan 7 inzittenden. Met 7 aan boord is het koffervolume beperkt tot 347 liter. Als vijfzitter loopt dat volume op tot 885 liter, en met alle zetels neergeklapt zelfs tot 2.090 liter! Bij de niet-oplaadbare motorversies toch.
Benzine, hybride en diesel
Wat de motorisaties betreft, gaat het gewoon om een copy-paste van de technische fiche van de Tiguan. De Tayron krijgt als instapmotor dus de 1.5 liter grote viercilinder eTSI met mild hybrid-technologie en een vermogen van 95 kW (130 pk) of 110 kW (150pk). Je kan ook kiezen voor een 2.0 liter grote benzine met een vermogen van 150 kW (204 pk) of 195 kW (265 pk). Maar de Tayron is ook verkrijgbaar met dieselmotoren, telkens een 2.0 TDI, met naar keuze 110 kW (150 pk) of 142 kW (193 pk). Welke motor je ook kiest, hij wordt altijd gekoppeld aan een DSG met 7 versnellingen, terwijl de strafste diesel- en benzinemotoren standaard geleverd worden met vierwielaandrijving. Daarmee kunnen ze ook tot 2,5 ton slepen.
Een honderdtal km elektrisch rijbereik voor de twee PHEV’s
De Volkswagen Tayron is ook leverbaar met een keuze uit twee plug-in hybride aandrijflijnen, met elk een elektrisch rijbereik dat dankzij hun batterijpakket met een capaciteit van 19,7 kWh flirt met de 100 km. In beide gevallen gaat het om een 1.5 liter grote viercilinder in combinatie met een eDSG met zes versnellingen. Enkel het elektrische gedeelte verandert, waarbij de ene versie van de Tayron beschikt over een totaalvermogen van 150 kW (204 pk) en de andere over 200 kW (272 pk). De twee plug-in hybride uitvoeringen kunnen opgeladen worden aan een wisselstroomvermogen tot 11 kW en een gelijkstroomvermogen tot 50 kW.
Vanaf wanneer in België, en aan welke prijs?
Wie echt nieuwsgierig is, kan de nieuwe Tayron al gaan bekijken op het Salon van Parijs. Jammer genoeg weten we nog niet wanneer hij bij de Belgische dealer zal staan, en kennen we ook nog niet de prijzen voor ons land. Ter info: in Duitsland zal de nieuwe VW verkrijgbaar zijn aan een prijs vanaf € 45.475 en in Frankrijk vanaf € 49.900.