Toyota, zeer geliefd bij Belgische gezinnen, heeft Brussel gekozen om de Urban Cruiser te onthullen. Deze wereldprimeur zal ongetwijfeld veel aandacht trekken in Paleis 7 van Brussels Expo. Op het Salon 2025 legt het Japanse merk sterk de nadruk op zijn ‘multitechnologie’-aanpak. Volgens Toyota is CO₂-neutraliteit niet haalbaar met slechts één aandrijflijn. Het merk biedt dus een brede keuze om mobiliteit voor iedereen te garanderen. Toch blijft Toyota leider in de hybride technologie, met vooral zelfopladende HEV-modellen op de stand. Tegen 2026-2027 komt daar echter een tiental volledig elektrische modellen bij. Opvallend is de afwezigheid van de Mirai op waterstof en de Prius.
Elektrisch offensief in wereldpremière
Toyota was tot nu toe eerder terughoudend op het gebied van elektrische modellen. Na een eerste poging met de bZ4X met 204 pk (150 kW), die ook in Brussel staat, zet Toyota eindelijk de volgende stap met de Urban Cruiser. Deze compacte SUV wordt in wereldpremière onthuld op de BMS 2025. De naam is niet nieuw, maar het ontwerp is modern en herkenbaar, met een ‘hamerkopvoorkant’ en een doorlopende lichtstreep achteraan. De 4,28 m lange SUV gebruikt een nieuw elektrisch platform en biedt drie motorvarianten:
- 144 pk (106 kW) en 189 Nm met een 49 kWh-batterij,
- 174 pk (128 kW) en 189 Nm met een 61 kWh-batterij,
- 184 pk (135 kW) met 300 Nm, vierwielaandrijving en een 61 kWh-batterij.
Binnenin beschikt de Urban Cruiser over een dubbel display: een 10,1"-scherm voor de bestuurder en een 10,25"-scherm voor infotainment.
Stadswagens en compacte modellen
Toyota stelt ook een betaalbare stadswagen tentoon. De Aygo X, een benzineauto met 72 pk, blijft onder de 20.000 euro. De Yaris HEV en Yaris Cross HEV zijn onmisbaar op de stand. Beide modellen, gebouwd in Frankrijk, verbruiken minder dan 100 g/km CO₂ dankzij hun 1.5 l-hybridesystemen. De Yaris van 116 pk start vanaf 26.690 euro, terwijl de sportievere 130 pk-variant boven de 30.000 euro moet koesten. De Yaris Cross, met zijn crossover-stijl, is ook verkrijgbaar in de sportieve GR Sport-versie met 131 pk vanaf 39.990 euro. Een andere bestseller is de middelgrote crossover C-HR, met zijn onmiskenbare uiterlijk, beschikbaar als HEV (140 pk) vanaf 37.000 euro en als plug-in hybride vanaf zo’n 45.000 euro.
De Corolla-familie
De wereldwijd bestverkochte auto mocht niet ontbreken. Twee Corolla-varianten staan op de Toyota-stand: de break Toyota Corolla Touring Sports HEV en de SUV Toyota Corolla Cross HEV. Beide zijn verkrijgbaar met een 1.8 hybride (140 pk) of een krachtigere 2.0 (196-197 pk). De Corolla Cross biedt bovendien AWD-i-vierwielaandrijving. De prijzen starten vanaf 35.000 euro voor de break en 38.000 euro voor de SUV.
De tijdloze klassieker
De RAV4, een pionier van de moderne SUV’s, werd in 1994 gelanceerd. Meer dan 30 jaar en vijf generaties later blijft hij een koploper. Hij is beschikbaar als plug-in hybride met een lithium-ionbatterij van 18,1 kWh, goed voor 65 km elektrisch bereik (WLTP). Deze variant kost iets meer dan 60.000 euro. Voor wie een goedkoper alternatief zoekt, is de hoge gezinswagen van 4,60 m lang er ook als zelfopladende hybrideversie vanaf iets minder dan 45.000 euro.
De bedrijfsvoertuigen
Professionals kunnen terecht bij Toyota’s bedrijfsvoertuigen, ontwikkeld in samenwerking met Stellantis. De Toyota Proace City, de Japanse variant van de Citroën Berlingo, is beschikbaar als bestelwagen en als gezinsversie Verso. De elektrische versie heeft een vermogen van 136 pk (100 kW) en biedt een WLTP-bereik van 330 km dankzij een 50 kWh-batterij. Daarnaast zijn er diesel- en benzineversies. De grotere Toyota Proace en Toyota Proace Max rijden eveneens op diesel of elektriciteit. Opvallend afwezig is de nieuwe Land Cruiser.