« Freude am Fahren », oftewel « rijplezier »: met zo’n slogan richt BMW zich rechtstreeks tot liefhebbers! Tal van modellen hebben die reputatie meer dan waargemaakt met een recept dat lange tijd onveranderd bleef: een zescilinder lijnmotor vooraan en de aandrijving op de achterwielen. Het beperken van onze lijst tot slechts 5 modellen was een ware opgave. Daarom willen we ook enkele modellen noemen die hadden kunnen (of misschien zelfs moeten?) verschijnen: denk aan de eerste M3, rechtstreeks afgeleid van de autosport; de briljant veelzijdige M5 E39 (de laatste analoge M5); alle M-modellen met V10-motor; maar ook minder sportieve modellen, zoals de BMW 1500 en 1600 uit de jaren 60 die het merk redden, of de luxueuze 750 Li uit de jaren 90, geliefd bij niemand minder dan James Bond.
1. BMW 328
Zich beperken tot enkel naoorlogse modellen zou onrechtvaardig zijn voor de 328, want dit is waarschijnlijk de puurste BMW ooit! Deze roadster met zijn eenvoudige, maar verleidelijk mooie lijnen werd in 1936 voorgesteld en behaalde talloze successen in de autosport. Het recept voor dit succes? Een prachtige zescilinder lijnmotor vooraan (2 liter, 80 pk) en achterwielaandrijving! De basis was gelegd… Het lage gewicht (iets meer dan 800 kg) gaf de auto vleugels. Met minder dan 500 geproduceerde exemplaren is de 328 vandaag de dag een gewild verzamelobject dat voor astronomische bedragen van eigenaar wisselt.
2. BMW 507
Het was een gigantische flop die BMW in financieel zwaar weer bracht. Bovendien leed het model zwaar onder de vergelijking met de Mercedes 300 SL, die veel sneller was. Maar wat een design! Een verbluffend mooie lijn die zelfs The King, Elvis Presley, wist te verleiden en die later als inspiratie diende voor de Z8. Zonder twijfel een van de mooiste auto’s aller tijden. Ook de rest mag er zijn: de bouwkwaliteit is indrukwekkend en de 3,2 liter-V8 levert niet alleen souplesse, maar ook een heerlijk geluid.
3. BMW 700
Dit is zeker niet de meest glamoureuze of snelle BMW! Met zijn atypische luchtgekoelde tweecilinder boxermotor achteraan, afgeleid van motorfietsen, blijft de BMW 700 vaak in de schaduw staan. Toch speelde dit model een cruciale rol in het financiële reddingsplan van BMW. Bovendien leerde niemand minder dan Jacky Ickx hiermee de kneepjes van het vak! Twee uitstekende redenen om dit model op onze lijst te plaatsen. Voeg daar nog zijn charmante looks aan toe, een mooi aanbod koetswerkvarianten zoals een stijlvolle coupé en een schattige cabriolet, en een verrassend rijplezier, en je begrijpt waarom deze kleine ‘Beier’ een van onze favorieten is.
4. BMW M1
Een ontwerp van Giugiaro en een chassis dat deels werd ontwikkeld door voormalige Lamborghini-ingenieurs: de M1 is zonder twijfel de meest ‘Latijnse’ van alle BMW’s! Toch blijft dit fraaie coupémodel trouw aan de BMW-filosofie, met een uitgekiende ergonomie, gebruiksvriendelijke rijeigenschappen en… een van de beste zescilinders ooit gebouwd achterin! Afgeleid van de racerij beschikt deze motor over de beste technologie van die tijd (4 kleppen per cilinder, dubbele nokkenas, injectie, elektronische ontsteking…) en levert hij 277 pk. Hoe kun je daaraan weerstaan?
5. BMW M5 E28
De allereerste BMW M5 is ongetwijfeld de meest ‘BMW-waardige’ BMW ooit! Ronde koplampen, de iconische haaienneus-grille, een discrete maar stijlvolle lijn, een uiterst luxueus interieur voor die tijd en vooral… een fantastische zescilinder motor onder de motorkap, exact dezelfde als die uit de M1 van hierboven! Dankzij dit alles had de M5 E28 alles in huis om de beste sportwagens van die tijd het vuur aan de schenen te leggen. Het nog redelijke gewicht (1,4 ton) zorgt voor een ongekende wendbaarheid en rijplezier. Qua rijervaring is dit zonder twijfel een van de beste BMW’s aller tijden!