Op papier heeft de Spaanse tegenhanger van de Volkswagen ID.5, Skoda Enyaq Coupé en Audi Q4 e-tron Sportback een maximale WLTP-actieradius van 515 tot 569 km, afhankelijk van de motorisatie. Maar hoe zit het in werkelijkheid? Het antwoord vonden we achter het stuur van de krachtige Cupra Tavascan 'VZ'.
Voor we de praktijk induiken, bekijken we eerst de theoretische verbruikscijfers van de verschillende varianten van het tweede elektrische model van Cupra. De Tavascan is beschikbaar met twee verschillende aandrijvingen. De eerste, genaamd ‘Endurance’, heeft een achterste motor van 210 kW (286 pk) en 545 Nm, gecombineerd met een batterij van 77 kWh. Hiermee claimt de Cupra Tavascan een theoretische WLTP-actieradius van maximaal 569 km, terwijl hij van 0 naar 100 km/u accelereert in 6,8 seconden. De ‘VZ’-versie van de Spaanse SUV-coupé maakt gebruik van dezelfde batterij en achterste motor, maar heeft daarnaast een extra elektrische motor van 80 kW (109 pk) en 134 Nm aan de voorkant. Hierdoor beschikt de Cupra Tavascan VZ over vierwielaandrijving en een totaal vermogen van 250 kW (340 pk). Deze extra kracht zorgt ervoor dat hij de 100 km/u haalt in slechts 5,5 seconden, terwijl de maximale actieradius op 515 km blijft steken. Beide varianten van de Spaanse SUV-coupé hebben een begrensde topsnelheid van 180 km/u.
Hoe zit het in de praktijk?
Tijdens onze eerste kennismaking met de Cupra Tavascan VZ noteerden we een gemiddeld verbruik van 22 kWh/100 km. Een vrij hoog cijfer, en duidelijk boven de officieel opgegeven waarden van de Spaanse constructeur… Het is echter nog steeds voldoende voor een reële actieradius van 350 km, wat eigenlijk niet zo slecht is. Het goede nieuws is dat we tijdens onze tweede test in België (ja, ondanks de Spaanse nummerplaat van ons testmodel) een veel redelijker gemiddelde van ‘slechts’ 17,9 kWh/100 km hebben gehaald. Hierdoor konden we deze keer tot 430 km afleggen tussen twee laadbeurten! Dit verbruik ligt ook veel dichter bij het WLTP-gemiddelde van 16,7 kWh/100 km dat Cupra opgeeft. Maar er is waarschijnlijk nog ruimte voor verbetering…
WLTP-actieradius is redelijk realistisch
Het is belangrijk om te vermelden dat de weersomstandigheden en temperaturen tijdens onze tweede test met de Cupra Tavascan VZ ideaal waren. Niet te warm, niet te koud. Onder deze omstandigheden lijkt het ons heel goed mogelijk om, met een nog zachtere rechtervoet, de officiële WLTP-waarden van het jonge Spaanse merk te halen of zelfs te overtreffen. Hiermee zou je echt kunnen flirten met een actieradius van 475 km of zelfs bijna 500 km als je echt zuinig rijdt! Dat is helemaal niet slecht voor een SUV die ongeveer 2,3 ton weegt, 4,644 m lang, 1,861 m breed en 1,597 m hoog is, een wielbasis van 2,77 m heeft en een royale kofferinhoud van 540 liter biedt, ondanks zijn coupélijn. Een SUV die aangenaam is om naar te kijken én om mee te rijden…