Test: Audi A8, voor discrete bazen
Zowel qua look als qua inborst is de Audi A8 altijd al discreter geweest dan zijn rechtstreekse concurrenten, de BMW 7 Reeks en de Mercedes S-Klasse. Maar hoe presteert hij?
Zowel qua look als qua inborst is de Audi A8 altijd al discreter geweest dan zijn rechtstreekse concurrenten, de BMW 7 Reeks en de Mercedes S-Klasse. Maar hoe presteert hij?
Het in 2017 geïntroduceerde vlaggenschip van Ingolstadt heeft recht op een opfrisbeurt halverwege zijn carrière om het hoofd te kunnen blijven bieden aan de concurrentie. Daarbij wordt meteen het vergeten merk Horch van onder het stof gehaald.
En de vraag groeit… explosief.
De jongste generatie van Audi’s vlaggenschip zit tjokvol sensoren en wachtte enkel nog op het gepaste wettelijke kader om zijn autonome rijsysteem te kunnen activeren. Maar de zaken zijn anders uitgedraaid.
Met de nieuwe generatie A8 presenteert Audi naar eigen zeggen de eerste productieauto die autonoom rijdt op niveau 3. Alleen is de technologie bij ons niet beschikbaar. Gelukkig heeft de Audi A8 nog heel wat andere kwaliteiten.
De toplimousine bij uitstek blijft de Mercedes S-Klasse. Maar Audi en BMW hopen het tij te keren met hun recentste generaties van de A8 en 7-Reeks. Wat werpen ze in de strijd?
Midden jaren 80 wilde Audi de markt van de topberlines niet alleen overlaten aan BMW en Mercedes. Ferdinand Piëch, de illustere VW-topman, lanceerde daarop een strategie die niet echt loonde… of toch niet in het begin.
De Duitse premiumconstructeurs springen in heel wat segmenten haasje-over met elkaar. Zo ook in het limousinesegment, waar het nu de beurt is aan de Audi A8 om een volledig nieuw model te krijgen. Wij trokken eropuit voor een eerste testrit.
Audi heeft het doek van zijn toplimousine gelicht. De nieuwe A8 belooft ongebreidelde luxe, toptechnologie en een nieuwe stap in autonoom rijden.