Test: Kia Ceed SW, de rationele break
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
Dagelijkse nieuwsbrief
We brengen je dagelijks het beste autonieuws
Wekelijkse nieuwsbrief
We brengen je wekelijks het beste autonieuws
Om te strijden tegen zijn Europese concurrenten, en om zijn bestaansrecht te verdedigen ten opzichte van zijn stijlvolle broertje, zet de Kia Ceed SW in op rationele argumenten. Maar kan hij daarmee verleiden?
De Ceed SW is een van de pioniers in het segment van de compacte plug-inhybride breaks voor een redelijke prijs. Een model dat gemaakt is voor jonge gezinnen die deels op elektriciteit willen rijden, zonder daar een nier voor te moeten betalen.
De Kia Ceed, Ceed SW en ProCeed ondergaan een verjongingskuur. Ze zien er stoerder uit, de uitrusting is gemoderniseerd en er staat een nieuwe motor op het programma. De cross-over XCeed wacht nog een beetje voor hij dezelfde make-over krijgt.
Met de grote Optima en de Niro-crossover heeft Kia al twee plug-inhybrides in zijn gamma. De Koreanen kondigen nu nog twee extra plug-inhybrides aan op basis van de Ceed: de Sportswagon en de XCeed-crossover.
De Kia Ceed heeft al drie koetswerkvarianten, maar daar komt binnenkort een vierde bij. Na de vijfdeurs, break en shooting brake verwachten de Koreanen een crossover.
De shooting brake Proceed gaat met de aandacht lopen, maar de nieuwe Kia Ceed heeft ook nog steeds een klassieke break. Die is zeker niet minder interessant.
Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we Kia’s grote Golf-concurrent: de Ceed.
Aan tomeloze ambities geen gebrek bij de Koreaanse merken. Hyundai en Kia willen in elk segment wel iets in de pap te brokken hebben: van elektrische en hybride modellen tot klassieke C-segmenters. Hoe weet deze Ceed met concurrenten als de VW Golf en Ford Focus het hoofd boven water te houden?
Gemotiveerd waren ze wel, onze vijf lezersduo’s. Klaar om een frisse herfstdag lang de nieuwe Kia Ceed onder de loep te nemen. Autosleutels in de ene hand, notitieblokje in de andere hand en testen maar.
Op zoek naar een C-segmenter met een competitieve prijs-kwaliteitsverhouding? Lees dan zeker verder! Vroom.be geeft je namelijk de kans om de nieuwe Kia Ceed uitgebreid aan de tand te voelen tijdens onze testdag.
De nieuwe Kia Ceed is nog maar net gelanceerd of daar is de sportieve GT-versie al. Die staat aan de top van het gamma met een 1.6 turbobenzine van 204 pk en verbeterd weggedrag.
In een teruglopend C-segment, dat wordt opgegeten door SUV’s, moet je je als constructeur weten te onderscheiden. Kia’s strategie voor de nieuwe Ceed: voor een relatief bescheiden prijs zo veel mogelijk uitrusting bieden en het aanbod verbreden.
Kia haalt het doek van zijn nieuwe Ceed. Zijn apostrof is hij kwijt, dat bekt wat simpeler. Esthetisch verandert er weinig, maar technisch zijn er wat bescheiden revoluties…
De Cee’d staat symbool voor de Europese doorbraak van Kia. Na drie jaar vond Kia het tijd om zijn tweede belangrijkste model te updaten, met een fris uiterlijk, een nieuwe GT Line, meer rijhulpsystemen en een leuke driecilinder benzinemotor.