Net als zijn technische neef, de Hyundai i30 Wagon, is de Kia Ceed SW Europees van inborst. De break is zelfs speciaal ontworpen voor ons continent: het model werd ontwikkeld in het Duitse ontwikkelingscentrum van de Hyundai-Kia-groep en wordt geproduceerd in de fabriek van Zilina, in Slowakije. Deze derde generatie Ceed SW werd gelanceerd in 2018 en gefacelift in 2022. Op de markt van de niet-premium compacte breaks ondervindt hij stevige concurrentie van onder meer de Ford Focus Clipper, Hyundai i30 Wagon, Opel Astra Sports Tourer, Peugeot 308 SW, Renault Mégane Grandtour, Seat Leon Break, Skoda Octavia Combi, Toyota Corolla Touring Sports en de Volkswagen Golf Variant. Maar de Ceed SW heeft ook te maken met interne concurrentie van de Proceed, een shooting brake die inzet op zijn design!
Design Kia undefined
De grootste van de familie
Het Ceed-gamma is een echte familie: er is de vijfdeurs hatchback (Ceed), deze klassieke break (Ceed SW) en zelfs een shooting brake (ProCeed), net als een crossover met SUV-allures (XCeed). Deze SW is de ruimste van de familie. Zoals de andere modellen, is hij getekend onder leiding van de Duitser Peter Schreyer (ex-Audi), designdirecteur bij Kia. De look van de Ceed SW moet de Europese koper aanspreken, met scherpe lijnen in plaats van de te uitbundige creaties die je soms ziet bij de Aziatische merken. Hier blijft de look duidelijk klassiek.
Beleving Kia undefined
Niet erg vrolijk, wel robuust
Het interieur is echter niet erg origineel getekend, met een somber en strak meubilair en een groot aantal wijdverspreide knoppen. De afwerking is wel verzorgd, met goed gemonteerde en kwaliteitsvolle materialen, al zijn er nog enkele harde plastics te vinden in de minder zichtbare delen van het interieur.
Qua multimedia is er een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 inch aanwezig, net als de onmisbare Bluetooth- en Android Auto/Apple CarPlay-connectiviteitsfuncties. Het centrale scherm van 10,25 inch ‘zweeft’ boven het dashboard en is horizontaal gepositioneerd. Het duurt ook even voor je gewend bent aan de menu’s van het infotainmentsysteem, maar uiteindelijk zit het wel in de vingers. Een inductielader voor smartphones wordt ook aangeboden. En we zijn blij dat je nog steeds de klimaatcontrole bedient met knoppen, wat handiger en dus ook veiliger is dan via de menu’s van het centrale aanraakscherm te moeten gaan.
Middelmatige binnenruimte, grote koffer
Vooraan hebben beide inzittenden voldoende zitruimte, en de zetels zijn er ook comfortabel. Je zit ook goed op de achterbank, met een correcte binnenruimte, al zal deze Kia geen records breken in deze categorie. En zoals steeds in dit segment, is de middelste zitplaats smaller dan de twee zijdelingse, met ook een hardere rugleuning.
Met een inhoud van 625 liter met de achterbank rechtop, zit de koffer van de Ceed SW bovenaan het gemiddelde van het segment. Maar let op: met de automaat verliest de 1.0 T-GDi van 100 pk 113 liter aan volume door de grote batterij van zijn mild hybride systeem op 48 V... In alle gevallen is de koffer echter aangenaam diep en klapt de achterbank in twee delen neer (60/40), wat je een volledig vlakke laadvloer oplevert.