Er komt een belangrijke hervorming van het gebruik van het Waalse elektriciteitsnet vanaf 2026. Het doel: particulieren en bedrijven aanzetten om elektriciteit te verbruiken op de gunstigste momenten voor het net (overdag wanneer de zon op zijn hoogtepunt is en 's nachts wanneer het verbruik drastisch daalt) en om eigenaars van elektrische wagens te ontmoedigen hun auto 's avonds op te laden wanneer ze thuiskomen van het werk. Dit moet het verouderde Waalse elektriciteitsnet in staat stellen om de sterke stijging van het verbruik op te vangen door de pieken af te vlakken.
Hoewel de belangrijkste principes van deze hervorming al bekend waren, wisten we nog niet hoe groot de prijsverschillen zouden worden tussen de verschillende tariefmomenten. Maar dankzij een document dat online is geplaatst door Cwape, de Waalse energieregulator, kennen we nu de details van deze hervorming. En het is duidelijk dat deze prijsverschillen zeer significant worden tussen de verschillende momenten op een dag.
Rood, oranje of groen
Het eerste om in gedachten te houden is dat dit nieuwe tariefsysteem optioneel wordt. De Waalse consument zal dus zijn vaste tarief of zijn dag- en nachtteller kunnen behouden als hij dat wil. Maar beide tarieven zullen wel hoger worden na deze hervorming.
Wie voor de nieuwe tarieven kiest, krijgt drie tijdsslots aangeboden, die aangeduid worden met drie verschillende kleuren: rood, oranje of groen. Het rode tarief zal van toepassing zijn tussen 17 en 22 uur, en wordt dan ook het duurste, om eigenaars te ontmoedigen om op dit piekmoment hun elektrische wagen op te laden. Het oranje tarief geldt van 7 tot 11 uur en van 22 tot 1 uur, met een gemiddelde prijs. Het goedkoopste tarief krijg je tijdens de groene momenten, van 1 tot 7 uur en van 11 tot 17 uur. Met dit systeem wil de Waalse overheid het elektriciteitsverbruik meer naar de nacht verplaatsen, maar ook tijdens de momenten dat zonnepanelen het meeste energie produceren, rond de middag dus.
Welke prijzen?
Hoewel de prijzen die zullen gelden met dit dynamische tariefsysteem nog niet bekend zijn, weten we wel al dat het oranje tarief drie keer duurder wordt dan het groene. Het rode tarief wordt zelfs vijf keer duurder dan de groene momenten! We kunnen dus afleiden dat, als deze hervorming wordt goedgekeurd, we een pak boven de huidige prijzen zullen zitten, wetende dat je vandaag slechts 70% meer betaalt tijdens piekuren bij Ores dan tijdens daluren (bij Resa bedraagt het verschil ongeveer 80%).
We begrijpen de stimulus die Cwape wil geven met deze hervorming. Walen die hun verbruik kunnen verschuiven, bijvoorbeeld met thuisbatterijen en een slimme EV-lader, zouden zelfs moeten kunnen besparen op hun energiefactuur. Maar de hervorming zou ook nadelig kunnen zijn voor mensen die overdag werken en hun auto's pas 's avonds kunnen en moeten opladen zonder deze systemen, net op het moment dat je het meest betaalt voor stroom.