1. De eerste auto ooit was een Benz

In 1886 stelde Karl Benz een opmerkelijke machine voor: een driewieler met een verbrandingsmotor. Hij had net de eerste auto ter wereld ontworpen. Vandaag bestaat daar nog steeds discussie over, maar de impact van dit model op de autogeschiedenis valt niet te ontkennen.

2. Mercedes was de dochter van een racepiloot

Emil Jellinek, uit Oostenrijk-Hongarije maar geboren in het Duitse Leipzig, was een man van vele talenten: consul, racepiloot en zakenman, en groot bijdrager tot het succes van Benz. Hij nam regelmatig deel aan races onder het pseudoniem “Mercedes”, de naam van zijn dochter. In 1902 liet hij de naam “Mercedes” beschermen.

3. Het logo verwijst naar de elementen en had vier punten moeten hebben

De driepuntige ster, het logo van het merk, verwijst naar de activiteiten van het merk in voertuigen voor op land, op zee en in de lucht. In het begin van de 20ste eeuw waren Daimler-motoren bijzonder gegeerd. Ooit was er sprake van een vierde punt als verwijzing naar de ruimte.

4. Mercedes maakte ook fietsen

Begin jaren 20 was de concurrentie op de automarkt bijzonder stevig en waren er heel wat constructeurs actief. Mercedes probeerde te diversifiëren, met onder meer fietsen. Er werd zelfs aan schrijfmachines gedacht, maar dat project viel uiteindelijk in het water.

5. De eerste productiediesel was een Mercedes

In 1936 kwam Mercedes met de 260D, de eerste productiewagen met dieselmotor. De zelfontbrander ontstond op het einde van de 19de eeuw, en was aanvankelijk vooral bedoeld voor boten en vrachtwagens.

6. Mercedes was het favoriete merk van de nazi’s

Adolf Hitler geloofde sterk in het internationale belang van de auto. Hij subsidieerde gretig raceteams en wilde dat de Duitse auto’s de snelste ter wereld waren. Voor zijn persoonlijke verplaatsingen vroeg hij aan Mercedes een gepantserd model, de 770. Dat monster had meer dan 400 pk.

7. “Zilverpijlen”: de anekdote die ervoor zorgde dat de Mercedes grijs werd

Voor de oorlog hadden racewagens meestal een kleur die naar hun land verwees: groen voor Groot-Brittannië, geel voor België, blauw voor Frankrijk en wit voor Duitsland. In 1934 wogen alle nieuwe Mercedes W25-modellen tijdens de Grote Prijs van de Nürburgring een kilogram meer dan officieel toegelaten. Mercedes besloot daarop de witte verf af te schrapen en alleen het aluminium te laten zien. De auto’s haalden het vereiste gewicht, namen deel, wonnen en zetten zelfs een nieuw ronderecord neer. Sindsdien werd zilvergrijs de officiële kleur van het merk en van Duitse auto’s.

8. Mercedes ontwikkelde de eerste zelfrijdende auto

In de jaren 80 boog Mercedes zich al over de zelfrijdende auto. Dat was toen uiteraard nog een vaag onderwerp. Na jaren onderzoek en dankzij Europese steun presenteerde het merk in 1995 een S-Klasse die helemaal alleen van München naar Kopenhagen reed en weer terug. Op de Duitse snelwegen haalde de auto meer dan 175 km/u.

9. Mercedes werkte samen met Porsche

In 1991 lanceerde Mercedes de 500 E. Die berline kreeg een 326 pk sterke V8. De auto werd deels ontwikkeld en gebouwd door Porsche en was een echte wolf in schaapsvacht: hij haalde in alle comfort 260 km/u.

10. Binnenkort elektrische en zelfrijdende auto’s

Dit jaar richtte Mercedes een dochterafdeling op die aan 100% elektrische auto’s werkt. Daarvoor slaat het merk de handen in elkaar met Bosch. Het doel? De eerste modellen in de showroom te hebben tegen 2020.