1. Mercedes EQE 

De constructeur met de ster verbreedt zijn elektrische gamma verder met de stekkerversie van de E-Klasse. Zie hem echter niet als ‘gewoon’ een elektrische E-Klasse, want deze EQE rust op een specifiek platform dat uitsluitend is ontwikkeld voor een aandrijving met batterijen. In werkelijkheid is de EQE eerder een kleinere EQS. En dat zie je er ook aan. Wanneer ze op de stand van Mercedes naast elkaar geparkeerd staat, is het moeilijk om ze van elkaar te onderscheiden. Wie dichterbij gaat kijken, ziet echter dat de EQS 26 centimeter langer is. Voor de rest zijn ze nagenoeg identiek.

Hun algemene en zo gestroomlijnd mogelijke vorm is bijna identiek. Enkel het ontwerp van de dagrijlichten onderscheidt hen van elkaar. In het interieur geldt dezelfde vaststelling: als optie zien we het immense driedubbele scherm dat de hele breedte van de wagen inneemt. Bij zijn lancering is de EQE enkel verkrijgbaar in de versie 350. Zijn motor van 291 pk en 530 Nm aan koppel in de achteras wordt gecombineerd met een batterij van 90 kWh voor een rijbereik van meer dan 600 kilometer. Net zoals de EQS is de kleinere broer uitgerust met een snellaadfunctie van tot 170 kWh, en net zoals de EQS heeft hij een achteras die tot 10 graden kan afdraaien en die als optie kan worden geactiveerd.

De officiële lancering is gepland voor half 2022.

2. Renault Mégane

We hebben je de elektrische middenklasser van Renault al voorgesteld. Hij is belangrijk voor de Franse groep, want hij is de eerste en kleinste afgeleide van het nieuwe platform CMF-EV. Ondanks zijn lengte van 4,21 meter is hij allesbehalve krap. De koffer van 440 liter is even groot als die van de versie met verbrandingsmotor en heeft zelfs een apart bergvak voor de laadkabels. De passagiers achterin genieten even veel knieruimte als in de huidige Mégane, die nochtans 15 centimeter langer is. Er zijn twee motoren verkrijgbaar, van 130 en 218 pk, die worden gecombineerd met een accu van respectievelijk 40 en 60 kWh voor een rijbereik van tot 470 kilometer. Het multimediasysteem Android Automotive komt van Google zodat je apps als Google Maps en Spotify kan integreren. De elektrische Mégane biedt daarnaast de Google Assistant om heel de wagen met spraaksturing te kunnen bedienen

Zijn marktintroductie zou in maart 2022 volgen.

3. VW ID.5 

SUV’s zijn in trek, zeker die met een coupélijn. Volkswagen pakt op zijn stand in München dus logischerwijze uit met zijn ID.5 in de variant GTX. Hoewel hij nog gecamoufleerd is, lijdt het geen twijfel dat hij ongewijzigd in productie zal gaan… met uitzondering van de kleuren op de ramen. Onder het druk getinte koetswerk schuilt de basis van de ID.4 GTX, met twee elektromotoren – een per as – en een totaalvermogen van 299 pk. In de coupéversie wordt meer dan waarschijnlijk steeds de batterij van 77 kWh gebruikt, waardoor hij een paar kilometers verder zou moeten geraken. Het rijbereik is op 497 kilometer bepaald, ongetwijfeld dankzij een meer gestroomlijnd koetswerk.

Na de lancering, die voor volgend jaar is gepland, volgen nog andere versies van de ID.5.

?