1. De e-tron is stevig gestroomlijnd
De elektrische Audi-SUV bracht al meer dan 1.000 uur door in de windtunnel. Resultaat: een Cx-waarde van amper 0,28. Bijzonder weinig voor een SUV van die omvang: de Audi Q5 had al een recordwaarde voor zijn segment van 0,3.
2. De aerodynamische ingrepen zorgden voor 35 kilometer rijbereik
Audi paste nog meer zichtbare en onzichtbare kneepjes toe op de e-tron. In totaal doen die de Cx-waarde met 0,07 dalen. Dat resultaat werpt zijn vruchten af voor het rijbereik: dat neemt daardoor met 35 kilometer toe volgens de WLTP-cyclus.
3. De e-tron heeft een wereldpremière: virtuele achteruitkijkspiegels
Een van die zichtbare ingrepen om de aerodynamica te, welja, stroomlijnen, zijn virtuele achteruitkijkspiegels. Een wereldpremière. Ze zijn smaller dan klassieke spiegels en doen de breedte daardoor met 15 centimeter afnemen. Dankzij hun nieuwe vorm veroorzaken ze ook minder windgeluiden. Aan elke kant zit een virtuele camera, die een beeld opneemt voor de OLED-schermen in de overgang tussen instrumentenpaneel en portier.
4. Het radiatorrooster heeft twee gestuurde luikjes
Twee elektronisch gestuurde luikjes in het Singleframe-radiatorrooster controleren de inlaat van lucht. Meestal zijn ze gesloten, maar als de mechanische onderdelen koeling of de condensator van de klimaatregeling koeling nodig hebben, gaat het bovenste luikje open. Hebben de hydraulische remmen het stevig te verduren gekregen, dan zorgt het tweede luikje voor frisse lucht naar de voorste wielkasten.
5. De banden krijgen een specifiek opschrift
Audi laat niets aan het toeval over om het rijbereik van meer dan 400 kilometer volgens de WLTP-cyclus te vergroten. Naast specifieke 19-duimsvelgen zijn er ook banden met lage rolweerstand die geen opschrift in reliëf hebben, zoals op andere banden. Om dat reliëfopschrift de luchtgeleiding niet te laten verstoren, worden de letters in de flanken gegraveerd.