Na de 5 geheimen van de Citroën 2 PK, Fiat Nuova 500, Mini Classic, VW Golf, Porsche 911, Ferrari 250 GTO , Mercedes 300 SL , Lamborghini Countach , Range Rover, Renault 4 en de Ferrari Testarossa, we onze reeks verder met 5 weetjes over een ander iconisch model: de McLaren F1.
1. Hij moest eigenlijk een Honda-motor krijgen
Honda was begin de jaren ’90 partner van McLaren in het F1. Het was dus logisch dat de Britten in Japan gingen winkelen voor een motor. Maar Honda voelde niet veel voor het project. Isuzu, dat wind had gekregen van de plannen, stelde daarop zijn eigen racemotor voor. Uiteindelijk gaf McLaren de voorkeur aan BMW als leverancier.
2. Rowan Atkinson en Elon Musk hebben elk hun exemplaar gecrasht
Rowan Atkinson, alias Mr Bean, kocht zijn McLaren F1 in 1997. Hij had er een eerste ongeval mee in 1999, en daarna een veel zwaardere crash in 2011, waarbij hij een boom raakte. De auto werd hersteld voor een miljoen euro en vervolgens verkocht voor… 9 miljoen.
Ook Elon Musk had ooit een McLaren F1. Nadat hij er bijna 18.000 kilometer mee had gereden, had hij er een zwaar ongeval mee toen hij aan een collega wou tonen waar de auto toe in staat was. Ongelooflijk maar waar is dat de auto niet verzekerd was. Toen Musk later aan het hoofd kwam van een constructeur van elektrische auto’s (wat was het merk ook weer?) besliste hij zijn supercar met verbrandingsmotor te verkopen.
3. Hij heeft nog steeds een snelheidsrecord in handen
Met een beloofde topsnelheid van 380 km/u en een gemeten top van meer dan 390 km/u is de McLaren F1 tot op heden nog steeds de snelste auto ter wereld met een atmosferische verbrandingsmotor, meer dan twintig jaar nadat hij uit productie ging.
4. Gordon Murray heeft klachten over de auto
Jawel, zijn geestelijke vader spaart de roede niet en wrijft de auto een paar grote gebreken aan: te zwakke koplampen, een flauwe airco, een te platte achterkant met te weinig reliëf en een te dikke luchthapper voor de motor…
5. Opstartceremonie
Ron Dennis en Gordon Murray wouden dat het starten een ceremonie was die paste bij het prestige van het monster. Daarom werd de ontsteking van de V12 bewust uitgesteld, gingen de tellernaalden de hele wijzerplaat af (een principe dat vandaag door veel constructeurs wordt toegepast) en zat de startknop verborgen onder een klepje zoals in straaljagers uit de Tweede Wereldoorlog…