Het Oude Continent telt heel wat landen met uiteenlopende verwachtingen. Dat maakt van de Europese automarkt een moeilijke markt om te veroveren als constructeur. Het aangekondigde vertrek van het Japanse Infiniti in 2020 past dan ook in een rijtje van merken die evenmin erin slaagden genoeg Europese harten te winnen.
Infiniti
Het premiummerk van Nissan arriveerde in 2008 in Europa, maar slaagde er niet in om hetzelfde te presteren als de mede-Japanners van Lexus. Infiniti spaarde nochtans kosten noch moeite, met dieselmotoren en de Q30 en QX30, die samen met Mercedes voor de Europese markt werden ontwikkeld.
Cadillac
De Amerikanen van Cadillac willen nog wel vertegenwoordigd zijn op de Europese markt, maar ook dat kost hen moeite. Herinner je je de BLS bijvoorbeeld nog? De afgeleide van de Saab 9-3 en dus Opel Vectra kon hier amper zieltjes winnen. Vandaag heeft Cadillac geen modellen op Europese maat meer, met een gebrek aan diesels en breaks. Wat overblijft is weinig geschikt voor onze wegen.
Chevrolet
Nog een GM-flop: Chevrolet. De modellen die in Europa als Chevrolet werden verkocht waren vooral Koreaanse producten, zoals de Spark, Aveo, Captiva en Trax. Toch slaagde Chevrolet er niet in om overtuigend rijdende modellen op de markt te brengen, en in 2015 ging de stekker er bij ons dan ook uit. Vandaag blijven er nog twee modellen in de Europese Chevrolet-catalogus: de Camaro en Corvette.
Daihatsu
De Japanse constructeur van kleine stadsauto’s op Japanse maat sneuvelde ook in zijn Europese avontuur. Nochtans telde Daihatsu heel wat betrouwbare modellen. De oudste Japanse constructeur, vandaag onder de vleugels van Toyota, verliet Europa in 2013.
Chrysler
Het einde van het Chrysler-verhaal op het Oude Continent verliep nogal turbulent. Na de crisis van 2008 en de verkoop van Chrysler aan Fiat zetten de 300C en Voyager hun Europese carrière als Lancia verder. Dat kondigde meteen het einde van het prestigieuze Italiaanse merk aan. Toch kende Chrysler ook gloriedagen bij ons, onder meer met de Voyager in de jaren 80 en 90. Het sportievere Dodge kreeg geen echte voet aan de grond, en verdween net als Chrysler van de Europese markt.