De toekomst van autosalons zal evolueren. De IAA van München is een goed eerste voorbeeld. Ze gebruikt meerdere verzamelpunten, en toch zijn een aantal grote groepen en merken zoals Stellantis en Opel afwezig. Eén ding verandert echter niet: er zijn nog steeds kleine, weinig gekende constructeurs die met bijzondere producten komen. Deze hebben onze aandacht getrokken in de gangen van het Duitse salon.
1. Hispano Suiza Carmen Boulogne
We beginnen meteen met de ernstige zaken, met deze Hispano Suiza Carmen Boulogne. De Spaanse hypercar heeft twee elektromotoren die samen goed zijn voor 1.114 pk, zodat hij naar 100 km/u sprint in 3 seconden. De batterij van 80 kWh maakt een rijbereik mogelijk van 400 kilometer. Er zijn maar 19 exemplaren van gebouwd, voor een prijs per stuk van 1,65 miljoen euro exclusief belastingen. Om maar te zeggen dat je ze niet zo vaak zal kruisen op de weg…
2. Microlino 2.0
De moderne interpretatie van de legendarische Isetta. Dit kleine karretje wordt gebouwd door het Zwitserse Micro Mobility Systems en gebruikt al de codes die het succes van zijn voorganger hebben gemaakt, zoals de deur vooraan op het koetswerk die toegang geeft tot twee zitplaatsen. Al de rest is aangepast aan de moderne tijd en elektrisch gemaakt. Een motor van 11 kW geeft hem een top van 90 km/u, hij weegt slechts een halve ton en hij is verkrijgbaar met twee batterijformaten (8 of 14,4 kWh), goed voor een rijbereik van 125 of 200 kilometer. Het kleinood moet nog in productie gaan, maar zou vanaf 12.000 euro worden aangeboden.
3. Ora Tiger
Een aantal autoconstructeurs zijn vanuit China naar München afgezakt, waaronder ook Ora. Het merk is zijn Cat komen tonen, die voor de Europese markt is bedoeld. Maar onze aandacht werd getrokken door de sportievere conceptcar Tiger. Terwijl de Cat een elektromotor heeft van 143 pk en 210 Nm in combinatie met een rijbereik van 400 kilometer, is de technische fiche van de Tiger wat vager. Hij zou in elk geval krachtiger moeten zijn om de beloofde sprinttijd van 0 naar 100 km/u in 3,2 seconden te kunnen halen of de elektronisch begrensde topsnelheid van 180 km/u.
Het is echter weinig waarschijnlijk dat we deze ‘Chinese roofkat’ ooit op onze wegen zullen zien.
4. Pal-V Liberty
Jawel, sommigen zijn nog steeds bezig met de vliegende auto, zoals Pal-V. De Liberty laat zich in een handomdraai omtoveren tot een helikopter. Al lijkt die ombouwprocedure nu toch niet zo eenvoudig… Op de weg geeft zijn kleine motor van 100 pk hem een meer dan respectabele topsnelheid van 160 km/u. En ja, hij kan officieel op nummerplaat worden gezet om zo Europa te doorkruisen. Wanneer hij vliegt, drijft een motor van 200 pk de schroeven aan om tegen 180 km/u tussen de vogels te vliegen.
5. Wey Conceptcar
Ook dit Chinese merk wil aan de hielen van de Europeanen komen knabbelen: het grote Wey. Het kwam naar München om zijn Coffee 01 voor te stellen, maar de constructeur bracht ook deze conceptcar mee voor een luxueuze minibus. Helaas krijgen we heel weinig informatie over het model. Met zijn immense chassis, piepkleine motorkap en de 4 wielen op de uithoeken van de wagen lijkt het vrij zeker dat hij elektrisch is. De stoelopstelling is behoorlijk ongebruikelijk, met twee plaatsen voorin, een min of meer in het midden en nog eens twee comfortabele stoelen achterin.