1. Leveringstermijn maart
Tesla heeft zijn productiesnelheid redelijk goed gestroomlijnd. Wanneer je de voorbije jaren een Model S bestelde, had je die doorgaans binnen de 3 maand of zelfs sneller. Maar sinds oktober van dit jaar krijg je bij bestelling van een Model S op de website van Tesla als geschat moment van levering onveranderlijk “maart 2021” te zien. Wie toch vandaag nog een Model S wil, wordt naar de stockpagina van Tesla verwezen.
2. Prijsstijging
De voorbije 2 jaar heeft Tesla de prijs van zijn Model S bijna elk trimester wat laten zakken. Eind november echter keerde de trend om en ging de prijs van de elektrische berline plots weer met 5.000 euro omhoog – terwijl de leveringstermijn nog steeds maart 2021 is. Dat zou kunnen wijzen op nieuwe technologie die eraan zit te komen waarvan de ontwikkelingskost mee in de tarieven wordt verrekend.
3. Nieuwe batterij
Eind september organiseerde Tesla zijn Battery Day, een evenement waar verschillende nieuwe batterijtypes werden voorgesteld voor de toekomst van het merk. Ook de bestaande batterijcellen in de Model 3 en Model Y ondergingen recent een reeks aanpassingen waardoor ze krachtiger zijn geworden. Het wordt dus stilaan tijd dat de Model S, toch nog steeds de vaandeldrager van het merk, recht krijgt op verbeterde accutechnologie.
4. 2012
Ook de rest van de Model S is niet meer okselfris. Hij kwam op de markt in 2012 en onderging zijn laatste visuele update in 2016. Technisch gezien is het model wel blijven evolueren, met onder meer in 2018 nog een nieuwe elektromotor op de vooras en nieuwe, in eigen huis ontwikkelde adaptieve schokdempers, maar uiterlijk krijgt hij het moeilijk om zijn leeftijd weg te steken.
5. 18 dagen dicht
Misschien nog het meest tekenend: Tesla heeft de arbeiders die aan de productielijn van de Model S en X staan vorige week een brief gestuurd waarin hen wordt gemeld dat ze van 24 tot 11 januari verlof krijgen “voor aanpassingen aan de productielijn”. Een sluiting van drie weken lijkt ons vrij lang voor wat kleine modelwijzigingen, wat ons vermoeden sterkt dat we half januari voor het eerst een vernieuwde Model S (en X?) zullen zien op de parkings van de fabriek in Fremont (Verenigde Staten). Temeer omdat de productie van de Model 3 en Y wel gewoon doorgaat in dezelfde fabriek.