Het nieuws komt van grote baas Carlos Tavares: PSA gaat grote elektrische auto’s (C- en D-segment) bouwen. Daarom ontwikkelt de groep een nieuw modulair platform dat speciaal voor elektrische aandrijving is gemaakt. Het heet eVMP en is afgeleid van het EMP2 dat al wordt gebruikt door de Peugeot 3008 en 508, de Opel Grandland X en de Citroën C5 Aircross.
Elektrische 3008 in 2023
De zeer populaire SUV 3008 van het merk mag in 2023 dit platform inwijden. PSA bevestigt het nog niet officieel, maar er is een grote kans dat deze elektrische versi wordt geïntroduceerd in de derde generatie van het model.
De elektrische SUV wordt gebouwd in de Franse fabriek van Sochaux en zal naar keuze worden aangeboden met één motor (waardoor hij een voorwieltrekker is) of twee motoren (één per as, waardoor hij dus een vierwielaandrijver wordt). Die laatste versie zal zijn vermogen zien pieken op 250 kW (340 pk).
650 kilometer rijbereik
Qua batterijen zal het aanbod van PSA schommelen tussen de 60 en de 100 kWh. Het WLTP-rijbereik, dat volledig wordt bepaald door de grootte van de batterij, zal minstens 400 kilometer zijn en tot 650 kilometer oplopen.
De Franse groep maakt ook meteen van de gelegenheid gebruik om te melden dat zijn motoren worden gebouwd in Moselle. In het begin komen de batterijen van het Chinese CATL, maar later worden ze vervangen door cellen die worden geproduceerd in samenwerking met Saft, een dochterbedrijf van Total.