1. 3,1 meter wielbasis

20200819072345mercedesclasses(1).jpg

De wielbasis van de nieuwe Mercedes S-Klasse groeit met een enorme 71 millimeter tot 3.106 millimeter. Daarmee is de binnenruimte van de Duitse limousine langer dan een volledige klassieke Mini Cooper (3.060 millimeter). De S-Klasse Lang krijgt 51 millimeter extra wielbasis om uit te komen bij 3.216 millimeter.

2. Tot 10 graden

20200819072347mercedesclasses(6).jpg

Zoveel afstand tussen de voor- en de achteras is mooi voor de binnenruimte, maar het maakt een auto er niet bepaald wendbaar op. Daarom biedt Mercedes als optie niet één maar twee verschillende vierwielsturingen aan. In de basisvariant sturen de achterwielen bij het maneuvreren tot 4,5 graad tegen, wat al vrij veel is. Maar de meer extreme versie laat de wielen op de achteras tot wel 10 graden uitslaan. Daardoor zou de 5,2 meter lange kolos op de spreekwoordelijke zakdoek keren – al verklapt Mercedes nog geen cijfers.

3. Niveau 3

20200819072347mercedesclasses(2).jpg

De zelfrijdende systemen aan boord van de nieuwe S-Klasse moeten hem het vermogen geven om autonoom rijden van niveau 3 mogelijk te maken. Dat betekent dat de bestuurder onder heel specifieke omstandigheden in theorie niet meer op de weg moet letten. Let wel: de Europese wetgeving laat op dit vlak niet veel toe, dus in werkelijkheid zullen de zelfrijdende capaciteiten van de auto groter zijn dan wat wettelijk gezien mag.

4. Net zoals Audi A8

20200819072348mercedesclasses(7).jpg

Doorgaans is de S-Klasse een model dat pioniert met veiligheidsitems, maar deze keer moet Mercedes de collega’s van Audi volgen. In de flanken van de auto zitten sensoren die detecteren wanneer een langszij naderend voertuig niet meer zal kunnen remmen. Op dat moment kan de ophanging de auto met 80 millimeter omhoog krikken zodat de structureel ontzettend sterke dorpels meer van de klap opvangen en de passagiers dus beter beschermd zijn. Net zoals in de Audi A8, die ondertussen alweer drie jaar op de markt is.

5. Oogdetectie

20200819072346mercedesclasses(3).jpg

Om zijn bestuurder beter bij te staan, volgen camera’s aan boord diens blik. Wanneer hij of zij zich omdraait om achteruit te rijden, zal de auto zelfstandig het zonnescherm voor de achterruit laten zakken. Hetzelfde systeem kan ook aan oogbewegingen zien of de bestuurder slaperig wordt en tot een pauze aanmanen.

6. Meer dan 800 pk voor de AMG-versie

20200819072348mercedesclasses(5).jpg

De huidige AMG S63 heeft een 4.0-V8 biturbo van 612 pk en 900 Nm, die de kolos van 0 naar 100 km/u stuwt in een machtige 3,5 seconden. Maar in een wereld waar een Tesla Model S of een Porsche Taycan in minder dan 3 tellen naar de 100 vliegen, is dat te traag. Daarom krijgt de nieuwe AMG-versie er in één klap 200 pk bij om op meer dan 800 pk uit te komen. Dat extra vermogen komt van de combinatie van een krachtiger V8 en elektrische ondersteuning. Je leest het goed: de nieuwe AMG-S-Klasse wordt een plug-inhybride.

7. De V12 is nog niet dood

20200819072347mercedesclasses(4).jpg

In een tijdperk waar elke gram CO2 een constructeur een fortuin kan kosten houdt Mercedes vast aan zijn biturbo-V12. Die zal echter niet verkrijgbaar zijn in de ‘gewone’ S-Klasses, maar wel in een later te lanceren Maybach-afgeleide, die nog groter en luxueuzer is dan de lange versie.