Onze criteria waren simpel. Gebouwd in de jaren 90, twee zitplaatsen en een maximumbudget van € 15.000. Helaas vallen daardoor kleppers als de Honda S2000, Lotus Elise en Porsche Boxster net buiten budget, maar er blijven nog heel wat interessante koopjes over.
1. Alfa Romeo Spider (1995): € 5.000 - € 10.000
Een aangename en muzikale roadster, die heel wat dakloos rijplezier verschaft. Check wel de elektronica en de afwerkingskwaliteit voor je hem koopt. Je komt wellicht het meest de 1.8 Twin Spark tegen, een lichte en soepele motor die deze Alfa zeker niet misstaat.
2. Audi TT Roadster (1999): € 6.000 - € 8.000
Op de valreep van vorige eeuw kwam Audi nog met een roadsterversie van zijn eerste TT Coupé. Die stelde het zonder achterbank (met noodzitjes, de TT was een 2+2-coupé), maar had verder wel alle designcharme van de gesloten versie. De exemplaren van eind jaren 90 waren er alleen met drukgevoede 1.8 viercilinder, later kreeg hij nog een 3.2 V6.
3. BMW Z3 (1995): € 10.000 - € 15.000
Kreeg de Z1 – ja, die met zijn deuren die in het koetswerk zakten – nog een beperkte oplage, dan was de Z3 het eerste Z-model dat in grote aantallen geproduceerd werd. Aanvankelijk met viercilinders, maar een zescilinder in combinatie met manuele versnellingsbak is hier de match made in heaven. De M-versie valt helaas buiten budget.
4. Fiat Barchetta (1995): € 3.000 - € 7.000
Een vrolijk ogende Italiaanse roadster, waarvan er nog heel wat exemplaren in omloop zijn: een aantrekkelijke auto voor een aantrekkelijke prijs. Kreeg een pittige atmosferische 1.8 viercilinder onder de kap, die 131 pk produceerde. Moest het Italiaanse antwoord vormen op de Mazda MX-5, maar kende niet hetzelfde succes.
5. Mazda MX-5 (1998): € 7.000 - € 10.000
De compacte roadster bij uitstek. Genoeg exemplaren te vinden op de markt, zeker van deze tweede generatie. De karakteristieke opklappende koplampen van de eerste generatie heeft hij niet meer, maar wel nog het typische recept: compacte afmetingen, een atmosferische 1.6 en 1.8 voorin, en achterwielaandrijving.
6. MGF (1995): € 3.000 - € 6.000
In 1980 verdwenen de sportieve MG’s van de markt, om pas in 1995 terug te keren met deze MGF. Die moest het opnemen tegen de Mazda MX-5 en kreeg daarvoor uitstekende rijeigenschappen, en een atmosferische 1.8 van 120 en later 145 pk centraal achterin. Het Rover-blok werd geplaagd door problemen met de koppakking, dus check zeker of dat is opgelost.
7. Mercedes SLK (1996): € 7.000 - € 10.000
Een stoffen kap in de zomer en hardtop in de winter? Deze Mercedes SLK combineerde beide, en gebruikte een wegklapbaar stalen dak. Dat vreet aan de kofferruimte met het dak open, maar verhoogt het comfort met het dak gesloten. De eerste modellen kregen een atmosferische 2.0 viercilinder van 136 pk, die ook met compressor en 192 pk te krijgen was. Nog met compressor: de 2.3 van 193 pk.
8. Toyota MR2 (1999): € 6.000 - € 10.000
Was zijn voorganger nog een coupé met targadak, dan gooiden de Japanners het eind jaren 90 over een andere boeg: de MR2 werd een roadster. Een laag gewicht, de motor centraal achterin en achterwielaandrijving zorgden voor efficiënt rijplezier. De atmosferische, 140 pk sterke 1.8 is een betrouwbaar blok.