Nadat het zijn elektrische transitie startte met SUV’s (de e-tron, e-tron Sportback, Q4 e-tron en Q4 e-tron Sportback) en een sportieve vierdeurs coupé (de sculpturale e-tron GT), zal Audi progressief andere segmenten verkennen. 

Bijna definitieve styling

Deze A6 Avant e-tron concept geeft ons een accuraat voorsmaakje van de toekomst van de grote elektrische premium break die Audi lanceert in 2024. Zijn designer verzekert ons dat deze concept car voor 90% identiek is aan de definitieve versie!


Dus denk er de deurgrepen bij die deze concept moet missen en je weet hoe de toekomstige A6 Avant e-tron er zal uitzien. Wat het koetswerkdesign betreft dan toch. Zijn interieur blijft voorlopig nog geheim.

‘Frunk’

Op praktisch vlak bevestigt Audi dat deze grote elektrische break (4,96 m) zich ondanks zijn ‘shooting brake’-look niet zal moeten schamen over zijn koffervolume. Dat zou zich kunnen meten met de referenties op dat vlak onder de breaks met een verbrandingsmotor. Daarbovenop krijgt hij dankzij zijn elektrische architectuur ook nog eens een bijkomende koffer vooraan (een ‘frunk’). 

700 km

Op technisch vlak zal deze toekomstige Audi A6 Avant e-tron, net als de Sportback-versie die vorig jaar getoond werd, gebouwd worden op het nieuwe elektrische PPE-platform (kort voor  Premium Platform Electric) dat in samenwerking met Porsche ontwikkeld werd. Een moderne technische basis die compatibel is met 800 Volt snelladen (tot 270 kW) en waarmee de toekomstige A6 Avant e-tron een WLTP-rijbereik tot zal 700 km kunnen claimen. 

350 kW / 800 Nm

Ook zijn prestaties mogen er zijn, met bijvoorbeeld een 0 naar 100-sprint in minder dan 4 seconden voor de topversie. Met zijn twee elektromotoren beschikt deze concept over een vermogen van 350 kW (476 pk) en 800 Nm koppel. Maar natuurlijk zal er op het productiemodel keuze zijn uit verschillende motorisaties. Audi benadrukt echter dat zelfs de instapversie in staat zal zijn om vanuit stilstand in minder dan 7 seconden de 100 km/u aan te tikken.

 

Parallel aanbod

De lancering van deze A6 Avant e-tron in 2024 betekent trouwens niet het einde van de A6 Avant met verbrandingsmotor. Die laatste wordt vernieuwd en blijft bestaan, met zijn eigen stijl en eigen technische basis, als parallel aanbod naast zijn 100% elektrische broer.

?