Het design van de nieuwe A8 evolueert geleidelijk. Geen verrassing bij Audi, maar wat er onderhuids verandert, verbaast des te meer. Aan de buitenkant herken je het vlaggenschip vooral aan zijn afmetingen: 5,17 meter en zelfs 5,30 meter voor de lange versie, de A8 L. De A8 krijgt matrix-ledkoplampen met laserverlichting, en achteraan een oled-lichtstrook met animatie, wanneer je de auto opent of sluit.

Massage

Binnenin is het een en al luxe wat de klok slaat. De beste zetel is in de topversie niet de chauffeurszetel, maar de plaats rechts achteraan. Die kan je aankleden als echte relaxzetel, inclusief voetmassage. Een afstandsbediening die als een soort smartphone in de centrale armsteun is ingewerkt, bedient zowat alle comfortfuncties.

Geen knoppen

Het dashboard wordt gedomineerd door het 10,1 duim grote touchscreen. Dat bedien je niet langer met een draaiknop en touchpad. Voortaan gebruik je het scherm zelf, met aanraak- en swipebewegingen, of bedien je het met je stem. Daaronder is er een tweede touchscreen dat de klimaatregeling en andere comfortitems bedient. Ons doet het wat denken aan de Porsche Panamera, die zijn dashboard op een gelijkaardige manier indeelt.

Actieve ophanging

De Audi A8 krijgt uiteraard standaard de quattro-vierwielaandrijving. Ook vierwielsturing, met achterwielen die afhankelijk van de snelheid mee- of tegensturen, staat op het programma. Opmerkelijk is de actieve ophanging: de ophanging van elk wiel afzonderlijk kan permanent worden aangepast en elektronisch hoger of lager worden gelegd. Daarvoor maakt de Audi gebruik van een 48 volt-systeem.

Hybride

Onder de motorkap begint Audi met één benzine- en één dieselmotor. De 3.0 TDI V6 turbodiesel produceert 286 pk, de 3.0 TFSI V6 turbobenzine is goed voor 340 pk. Later komen er nog een 4.0 TDI V8 van 435 pk bij en een 4.0 TFSI V8 van 460 pk. De twaalfcilinder is ook bij Audi nog niet afgeschreven: de 6.0 W12 staat nog steeds op het programma.

Alle motoren krijgen een alternator-starter die ervoor zorgt dat je met een uitgeschakelde motor kunt “coasten” en dat nadien de motor vlot herstart. Ook dat systeem maakt gebruik van het 48 volt-circuit. Later volgt de e-tron: een 3.0 TFSI met elektromotor die in totaal goed is voor 449 pk en 700 Nm. Hij heeft een volledig elektrisch theoretisch rijbereik van 50 kilometer en kan via een plaat in de grond via inductie worden opgeladen.

Autonoom

De grootste innovatie bevindt zich echter bij de rijhulp: Audi’s AI Traffic Jam Pilot is een uitgebreide fileassistent en zorgt ervoor dat de A8 op hoofdwegen tot 60 km/u volledig zelfstandig rijdt. Je hoeft daarvoor zelfs je handen niet meer binnen de kortste keren terug op het stuur te leggen: de auto doet al het werk zelf en geeft je een signaal wanneer je terug moet ingrijpen. Audi moet het systeem daarvoor natuurlijk nog afstemmen op lokale wetten, maar hoopt het vanaf 2018 geleidelijk uit te kunnen rollen. Parkeren kan je voortaan ook zonder dat je aan boord zit, met een beveiligde smartphone-app.

Vanaf de herfst

De gloednieuwe Audi A8 komt bij ons tegen het einde van de herfst op de markt. De Belgische importeur geeft vanafprijzen mee van € 87.500 voor de gewone A8 en € 90.500 voor de A8 L.