De officiële onthulling van Audi’s SUV e-tron komt steeds dichterbij en de marketingcampagne rond deze voor het Duitse merk erg belangrijke lancering is in volle gang. Nadat Audi eerder het slimme systeem had onthuld dat de buitenspiegels vervangt door camera’s, krijgen we nu een paar details over het… remsysteem. Of meer specifiek over het “meest innovatieve energierecuperatiesysteem ter wereld”, om het met de woorden van de Duitsers te zeggen. Daarmee zou het rijbereik met tot 30 procent per laadbeurt worden vergroot.

70 procent van het vermogen

Concreet kan de SUV e-tron tijdens het regeneratief remmen tot 300 Nm aan koppel creëren en 220 kW aan elektrisch vermogen opwekken, wat meer dan 70 procent is van zijn werkingsvermogen. Dat is een nieuw record voor een elektrische auto. Bij vertragingen tot 0,3 g recupereert de Audi e-tron zijn energie puur via zijn elektromotoren, dus zonder tussenkomst van de conventionele remschijven. Dat zou volgens Audi overeenkomen met meer dan 90 procent van alle dagelijkse vertragingen. De energie die op die manier wordt opgewekt, gaat naar de batterij, waardoor je in de praktijk zo goed als altijd met één pedaal kan rijden. Om het systeem op efficiënte wijze te kunnen afregelen kan de bestuurder echter nog steeds met drie niveaus van recuperatie spelen via hendels aan het stuur.

Losgekoppeld pedaal

Wat het systeem van Audi verder onderscheidt van de remmen in de meeste andere elektrische auto’s die vandaag op de markt zijn, is zijn rempedaal dat is losgekoppeld van het klassieke hydraulische systeem. Als de bestuurder via het pedaal een vertraging van meer dan 0,3 g vraagt, dan treedt het zogenaamde “elektrohydraulisch geactiveerde” remsysteem in werking. Naargelang van de omstandigheden beslist de sturingseenheid dan per as of de auto remt via de elektromotor, de schijfremmen of de twee samen. Op die manier kan de e-tron ook bij forsere vertragingen nog steeds stroom recupereren voor de batterij.

Amerikaanse show

Onder de meest ideale omstandigheden kan je zo voor elke gereden kilometer… een kilometer stroom recupereren, zo meldt Audi. Maar dat betekent dan wel dat je steil bergaf aan het rijden bent. Zoals bijvoorbeeld op de Amerikaanse Pikes Peak, waar Audi het potentieel van de technologie is gaan aantonen… door te vertrekken van op een hoogte van 4.302 meter, een situatie waar niet veel Belgen dagelijks mee worden geconfronteerd.