Audi heeft bij de lancering van zijn e-tron Sportback de aandrijflijn van zijn elektrische SUV’s nog eens grondig onder de loep genomen en ontdekt dat er ruimte was voor verbetering. Door aanpassingen aan de hard- en software stijgt het WLTP-rijbereik met ongeveer 25 kilometer. Zo geraakt de e-tron 55 quattro voortaan 436 kilometer ver volgens de vrij realistische meetcyclus. De grootste verbetering komt van de manier waarop beide elektromotoren worden gecombineerd. De e-tron gebruikt asynchroonmotoren met inductief magnetisme. In tegenstelling tot een synchroonmotor met permanente magneet betekent dit dat het magnetisch veld van de motor volledig kan worden uitgeschakeld. Daardoor geeft de motor ook nauwelijks weerstand. Tot op heden behield e-tron steeds een deel van het magnetische veld in de voorste motor, ook wanneer enkel de achtermotor voor de aandrijving werd gebruikt. Maar dat verandert dus met deze update.
Remmen
Daarnaast is ook naar de remmen gekeken. Wanneer je remt en dan het pedaal lost, duurt het even voor de blokjes volledig van de schijven loskomen. Dat heet restkoppel en het zorgt voor een licht meerverbruik. Audi heeft zijn remsysteem aangepast waardoor dit restkoppel ingrijpend kon worden verminderd. Tot slot zijn ook het temperatuurbeheer van de aandrijflijn en de regeneratiefunctie verbeterd. De wijzigingen worden per direct toegepast op alle e-trons die van de band lopen, maar kunnen niet in naverkoop worden ingebouwd in reeds geproduceerde auto’s. Het prijskaartje van de elektrische SUV verandert bovendien niet.