Terwijl Audi vorige week de SUV coupé/pick-up in zijn reeks van ‘Sphere’ concept cars toonde, werkt het ook aan een ‘ruwere’ offroad-machine. Dat schrijven de collega’s van het Britse magazine Autocar op basis van gesprekken met Audi-designer Marc Lichte. De stoere Audi, die uiteraard elektrisch wordt, zou het vanaf 2027 moeten opnemen tegen de batterijversies van de Mercedes G-Klasse en de Land Rover Defender. Dat zou in elk geval de interesse van Audi in de Dakar-rally verklaren.
Premium Scout
Het is niet de eerste keer dat er geruchten zijn dat Audi wil gaan voor het zwaardere werk. Maar als de plannen werkelijkheid worden, zou het model niet gebaseerd zijn op de in samenwerking met Ford gebouwde Volkswagen Amarok, maar wel “op een platform van elders in de groep”. Het zou daarbij kunnen gaan om het geëlektrificeerde ladderchassis van Scout, een merk dat de Volkswagen groep in de Verenigde Staten opnieuw tot leven wekt om vanaf 2026 elektrische concurrenten te bouwen voor de Rivians en andere Ford Bronco’s.
Audi werkt al samen met toeleverancier Magna (dat ook de Mercedes G-Klasse bouwt in Oostenrijk) om batterijen en andere onderdelen te ontwikkelen voor de Scout-modellen (te zien op de schets). Als Magna uiteindelijk de Scout-modellen zou gaan bouwen, al komt ook Foxconn daarvoor in aanmerking, zou een Audi-afgeleide de perfecte aanvulling kunnen zijn om de productiecapaciteit te optimaliseren. Er is daarbij sprake van zo’n 100.000 modellen van Scout, die voorlopig voorbehouden zijn voor de Amerikaanse markt, met daarnaast zo’n 50.000 Audi-modellen die ook in andere markten beschikbaar zouden worden.