Het autonome ‘Drive Pilot’ systeem van Mercedes beantwoordt officieel aan de eisen van de Verenigde Naties. Het is dus het eerste Level 3-systeem dat een internationale certificering kan claimen. Je kan met andere woorden wettelijk gezien het stuur van je Mercedes loslaten, als die uitgerust is met het systeem, dat in dat geval het stuur overneemt!

Een ongelooflijke hoeveelheid technologie 

De auto maakt gebruik van een lange lijst van sensoren: LiDAR, camera’s, ultrasone sensoren, GPS-informatie en zelfs verkeersbordherkenning. Het kan zijn voorligger volgen, op zijn rijvak blijven en een uitwijkmanoeuvre uitvoeren indien nodig. Bekijk het als een ‘alwetende’ adaptive cruise control. Maar opgepast, het Level 3-systeem vereist nog altijd iemand aan het stuur. Je kan dus niet op de achterbank gaan zitten! En daar houden de beperkingen niet op. 

Erkend, maar niet overal beschikbaar

Hoewel het systeem erkend is door de VN, moeten lokale autoriteiten dat ook nog doen. Hoe dan ook , het Drive Pilot systeem is voorlopig enkel beschikbaar in de S-Klasse en de EQS, en dan nog enkel in Duitsland. Tests in andere landen zijn aan de gang. Het kan geactiveerd worden op 13.191 km aan snelwegen waar er druk verkeer is en enkel tot een snelheid van 60 km/u. In de file op de autostrade dus.

Een stap in de goede richting

Eens het systeem geactiveerd is, zijn bepaalde functies die normaal gezien geblokkeerd zijn, plots wel beschikbaar. Mercedes maakt het mogelijk om deze normaal gezien verloren tijd te gebruiken om te bellen, surfen op het internet of een film te bekijken! Maar gedurende de hele looptijd van een langspeelfilm in de file staan… dat kom je gelukkig maar weinig tegen! We wensen het in elk geval niemand toe. Deze goedkeuring blijft echter een mooie vooruitgang, al blijft de af te leggen weg nog lang voordat autonoom rijden veralgemeend wordt. 

?